Na razie nie wiadomo, kiedy zakończą się prace na trasie Ostrołęka – Chorzele. Pewne jest jednak, że stanie się to znacznie później, niż pierwotnie zakładał inwestor. PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą, że poślizg jest związany z długim czasem pozyskiwania niezbędnych dokumentów.
Samorząd województwa mazowieckiego poinformował niedawno, że nie dojdzie do zaplanowanej na przyszłoroczne lato reaktywacji ruchu pasażerskiego na trasie Ostrołęka – Chorzele. Leżący w północnej części regionu fragment linii nr 35 jest właśnie remontowany. Przyczyną zmiany harmonogramu ma być właśnie przeciągający się proces modernizacji niewykorzystywanej od kilkunastu lat trasy.
Znaczne opóźnienie związane z odwołaniem od decyzji środowiskowej
Informację o opóźnieniu inwestycji potwierdził krajowy zarządca infrastruktury kolejowej. Co więcej, przypomniał on, że początkowy harmonogram zakładał możliwość przywrócenia kursów pociągów o wiele wcześniej. – Termin zakończenia prac planowany był w kwietniu 2022 r. – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Do ostatecznego finału robót droga wciąż jest jednak daleka.
Nasz rozmówca tłumaczy to kwestiami prawnymi. – Czas pozyskania decyzji administracyjnych był dłuższy, co było spowodowane odwołaniem od decyzji środowiskowej – twierdzi. Nie wskazuje przy tym nowego zakładanego terminu oddania trasy do eksploatacji. Daty zakładanego uruchomienia połączeń nie podał nam także samorząd województwa mazowieckiego, wskazując jedynie, że nie nastąpi to w ciągu obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów 2022/2023. PLK chcą sfinansować prace z dwóch różnych programów operacyjnych
Dodajmy, że sposób finansowania toczącej się modernizacji jest bardziej złożony niż w przypadku większości podobnych projektów. Inwestycja podzielona jest bowiem na dwa etapy. Drugi z nich ma być docelowo dofinansowany w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zarządzanego centralnie. – Etap pierwszy ubiega się zaś o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego – usłyszeliśmy od przedstawiciela spółki.
Jeśli założenia UMWM nie ulegną zmianie, trasa będzie wkrótce obsługiwana przez Koleje Mazowieckie. Mają one uruchomić osiem par pociągów w krótkiej relacji Ostrołęka – Chorzele. Nie były natomiast założone żadne kursy bezpośrednie do Warszawy czy do węzłowego Tłuszcza.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.