Posłowie zwracają uwagę na konieczność modernizacji odcinka linii kolejowej 139 od Żywca do granicy ze Słowacją. Projekt znajdujący się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, nie ma szans na realizację do 2023 roku.
– Rewitalizacja odcinka (…) od Wilkowic Bystrej do Żywca i od Cięciny do Zwardonia zapowiadana jest od kilku lat i już wiele razy była obiecana. W czerwcu 2018 roku w Żywcu sam minister Andrzej Adamczyk podkreślał, że inwestycja ta zostanie zrealizowana – napisała w interpelacji do resortu infrastruktury posłanka Małgorzata Pępek. Wie jednak, że projekt, pomimo deklaracji ministra, nadal znajduje się na liście rezerwowej KPK.
– Remont ten dyskutowany jest od lat, a nie przeznacza się na niego pieniędzy. Obecny stan [tego odcinka – dop. red.] linii jest fatalny. Pilnie wymagana jest naprawa torów, peronów i budowa nowych wiat – dlatego pociągi jeżdżą bardzo wolno, a istnieje ryzyko, że za jakiś czas przejazd w ogóle nie będzie możliwy – alarmuje posłanka Pępek.
Część linii przeszła remont
Rafał Weber, sekretarz stanu w MI, wyjaśnia, że projekt „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała - Zwardoń (granica państwa)” rzeczywiście pozostaje na liście rezerwowej KPK, ale nie oznacza to, że na linii nic nie zrobiono.
– W ramach wykorzystania środków krajowych KPK przewidziano realizację w ramach czasowych aktualnej perspektywy finansowej UE wybranych elementów projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała – Zwardoń – napisał Weber. Jak informuje, prace zostały skupione przede wszystkim
na odcinku Bielsko-Biała Lipnik - Węgierska Górka. Wskazane roboty prowadzone są od 2017 r., a ich zakończenie planowane jest w 2023 r. Natomiast, z uwagi na wykorzystanie całej dostępnej alokacji środków pomocowych UE, prace na odcinku Węgierska Górka - Zwardoń obecnie nie są planowane.
Na tym odcinku pociągi kursują w tej chwili z prędkością do 50 km/h z lokalnym zwolnieniem do 30 km/h tuż przed Węgierską Górką. Przypomnijmy, że tę trasę, poza pociągami Kolei Śląskich, przemierza także IC Soła, którym z Warszawy do Zwardonia w górach na polsko-słowackim pograniczu, można się dostać w weekendy.
Cała linia po remoncie do 2030 rokuPrzedstawiciel ministerstwa dodaje, że w ramach analiz dla perspektywy finansowej po 2021 roku, uwzględniono modernizację linii kolejowej 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Zwardoń w związku z jej przynależnością do sieci bazowej TEN-T i koniecznością dostosowania jej do wymogów wskazanej sieci do 2030 r.
– Dopiero po (…) określeniu wielkości i ostatecznych źródeł finansowania dla wybranych projektów będą wdrażane działania przygotowawcze (studia wykonalności). Ostateczna lista projektów będzie również uwarunkowana dostępnością środków finansowych oraz decyzjami na poziomie rządowym. Na obecnym etapie nie jest możliwe określenie lat realizacji oraz szczegółowego zakresu inwestycji – napisał Rafał Weber.