Prace przy modernizacji linii kolejowej łączącej Kraków z Rzeszowem postępują. 6 grudnia w Krakowie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, dotycząca modernizacji linii kolejowej E30/C-E 30 na odcinku Kraków – Rzeszów, podczas której zostały omówione szczegółowe plany modernizacji wraz z aktualnym postępem prac.
Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej należącej do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, który swój początek bierze w Dreźnie, a następnie, przez przejście graniczne w Zgorzelcu, prowadzi przez kluczowe miasta południa Polski na Ukrainę – do Lwowa i Kijowa. Główne cele modernizacji linii kolejowej E30/C-E 30 to: poprawa jakości i bezpieczeństwa przewozów oraz zwiększenie efektywności połączeń między poszczególnymi miastami w Polsce, Unią Europejską oraz Ukrainą i Rosją, a tym samym pobudzenie rozwoju gospodarczego regionu. Priorytetem jest również ochrona środowiska naturalnego.
Łączna długość modernizowanego odcinka wynosi 138,7 km. W ramach modernizacji planowane jest dostosowanie linii kolejowej do prędkości dla pociągów pasażerskich 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu na odcinku Kraków – Rzeszów skróci się o około 71 minut. Prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 120 km/h.
W ramach przeprowadzanych prac, na 16 stacjach zostaną przebudowane układy torów. Cztery dotychczasowe stacje Biadoliny, Czarna Tarnowska, Trzciana, Grabiny, zostaną zamienione na posterunki ruchu, a jedna Rudna Wielka ulegnie likwidacji (w jej miejscu powstanie przystanek osobowy). Dodatkowo 13 przystanków osobowych, zlokalizowanych na tej trasie, zostanie przebudowanych i dostosowanych do potrzeb użytkowania przez osoby ograniczonej możliwości poruszania się. Wybudowany zostanie również przystanek osobowy Dębica Wschodnia.
W ramach projektu zakłada się również przebudowanie i budowę 138 wiaduktów, mostów i estakad. Zlikwidowanych zostanie do 49 przejazdów w poziomie szyn, a na 11 zabudowane będą nowe urządzenia samoczynne sygnalizacji przejazdowej. Dodatkowo powstanie 1 przejazd kategorii B. Modernizacji zostaną poddane także urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacyjne. W całości zostanie wymieniona sieć trakcyjna w torach stacyjnych i szlakowych. Wzdłuż torów powstanie ponadto około 58 kilometrów ekranów akustycznych. W ramach projektu założono budowę przejść dla zwierząt oraz dostosowanie mostów, wiaduktów i przepustów do warunków w decyzji środowiskowej w łącznej ilości 44 sztuki.
W 2011 roku rozpoczęto prace w następujących lokalizacjach: Kontrakt 1.1: Stacja Podłęże (podg. Rudzice), tor nr 2, km 16,000-17,000; Kontrakt 1.2: Szlak Bochnia – Brzesko Okocim, tor nr 1, km 39,000-42,900, Stacja Biadoliny, tor nr 1 + strona nieparzysta, km 59,943-61,210; Kontrakt 1.3: Szlak Biadoliny – Bogumiłowice, tor nr 1, km 61,300-68,900, Stacja Bogumiłowice, tor nr 1 + strona nieparzysta, km 68,900-70,751; Kontrakt 2.1: Szlak Tarnów – Wola Rzędzińska, tor nr 1, km 80,200-84,400, Stacja Wola Rzędzińska, tor nr 1 + strona nieparzysta, km 84,400-85,790, Szlak Czarna Tarnowska – Grabiny, tor nr 2, km 99,900-105,500, Stacja Dębica, tor nr 1 + strona nieparzysta, km 110,299-111,500; Kontrakt 2.2: Szlak Dębica – Ropczyce, tor nr 1, km 111,500-122,100; Kontrakt 2.3: Szlak Trzciana – Rudna Wielka, tor nr 2 km 143,900-149,700.
W 2012 roku przewidywana jest realizacja robót budowlanych w lokalizacjach: stacja Podłęże + podg. Rudzice, szlak Podłęże – Kłaj (tor 1), szlak Kłaj – Bochnia (tor 1 i 2), szlak Bochnia – Brzesko Okocim (tor 1), stacja Biadoliny, szlak Biadoliny – Bogumiłowice (tor 1 i 2), stacja Bogumiłowice, szlak Bogumiłowice – Tarnów Mościce (tor 1 i 2), stacja Tarnów Mościce, stacja Tarnów, szlak Tarnów Wsch. – Wola Rzędzińska (tor 1 i 2), stacja Wola Rzędzińska, szlak Czarna Tarnowska – Grabiny (tor 1 i 2), stacja Dębica, szlak Dębica – Ropczyce (tor 1 i 2), stacja Ropczyce, szlak Ropczyce – Sędziszów Małopolski (tor 2), stacja Sędziszów Małopolski, szlak Trzciana – Rudna Wielka (tor 1 i 2), stacja Rudna Wielka, szlak Rudna Wielka – Rzeszów Zach (tor 1).
Orientacyjny koszt całkowity projektu to 4 672,08 mln zł, z czego szacunkowa kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej wyniesie 2 181,02 mln zł.
Zakończenie prac przewidziano do końca 2014.