Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Modernizacja linii do Szczecina… obniży prędkość pociągów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Modernizacja linii do Szczecina… obniży prędkość pociągów
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
Nawet 150 km/h osiągają obecnie pociągi na odcinku linii Poznań – Szczecin pomiędzy Wronkami i Dobiegniewem. Po modernizacji linii prędkość zostanie zmniejszona do 130 km/h.

Linia 351 Poznań – Szczecin jest elementem magistrali E59, która przechodzi modernizację w ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Ten odcinek jest na tzw. ścieżce krytycznej. Ze względu na pozyskanie dofinansowania z instrumentu CEF, prace muszą się skończyć już w 2020 roku. Tymczasem dopiero ogłoszono pierwsze przetargi na modernizację torów.

Obecny stan linii kolejowej 351 pozwala na osiągnięcie prędkości 120 km/h na prawie wszystkich odcinkach. Miejscami prędkość jest nawet wyższa, jak między Wronkami a Dobiegniewem, gdzie przez Puszczę Notecką pociągi pędzą 140–150 km/h. Wprawdzie podkreśla się, że modernizacja linii pozwoli na podniesienie prędkości do 160 km/h. Jednak akurat na tym – najszybszym obecnie – odcinku prędkość… spadnie.
 
Obecne prędkości na liniach kolejowych, rys. openrailwaymap.org
Decyzja środowiskowa obniżyła prędkość

Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PLK potwierdza, że choć linia kolejowa E59 na objętym projektem odcinku Poznań – Szczecin Dąbie (około 197 km) została zaprojektowana i będzie modernizowana na prędkość konstrukcyjną 160 km/h dla pociągów pasażerskich, to decyzja środowiskowa z 15 maja 2015 r. wskazuje ograniczenie prędkości jazdy pociągów na odcinku Wronki – Krzyż Wielkopolski – Dobiegniew do 130 km/h.

– Jest to ograniczenie wynikające z ochrony środowiska – informuje Wolny i zapewnia, że PKP Polskie Linie Kolejowe „podjęły już działania w celu zapewnienia prędkości 160 km/h w momencie zakończenia modernizacji”. Podniesienie prędkości nie będzie wymagać dodatkowych prac. – Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Poznaniu i Gorzowie Wlkp. Możliwość zniesienie ograniczenia wynika z nowych opracowań i warunków wpływu pociągów – linii kolejowych na środowisko – wyjaśnia przedstawiciel inwestora.

Nie było czasu na odwołanie

Dlaczego PLK nie odwołała się od niekorzystnej decyzji środowiskowej? Jak wyjaśnia przedstawiciel PLK, projekt musi być realizowany sprawnie, co wyklucza możliwość opóźnień m.in. w pozyskaniu decyzji administracyjnych i przy wykonaniu robót budowlanych. - Obecnie nie ma ograniczeń na linii, a działania PLK zmierzają w kierunku uzyskania maksymalnej prędkości po zakończeniu projektu - powtarza Wolny.

Obecnie pociągi pokonują 210 kilometrów pomiędzy głównymi stacjami aglomeracjach w czasie co najmniej 2 godziny 26 minut. Według zapowiedzi, inwestycja skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Infrastruktura

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Jakub Madrjas 21 grudnia 2022

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

Infrastruktura

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

inf. pras oprac. JM 21 lipca 2022

BBF zaprojektuje modernizację E59 Kędzierzyn – Chałupki

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Infrastruktura

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Jakub Madrjas 21 grudnia 2022

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

Infrastruktura

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

inf. pras oprac. JM 21 lipca 2022

BBF zaprojektuje modernizację E59 Kędzierzyn – Chałupki

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5