17 listopada na konferencji w „Polskiej Filharmonii Bałtyckiej” poświęconej efektom realizacji polityki spójności w województwie pomorskim podpisano umowę o dofinansowanie projektu „Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Kościerskiego korytarza kolejowego” – odcinka Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Zgodnie ze złożonym Wnioskiem o dofinansowanie, całkowita wartość projektu wynosi 202 351 333,06 zł (brutto), w tym: wydatki kwalifikowane – 165 861 748,40 zł, wydatki niekwalifikowane (podatek VAT) – 36 489 584,66 zł.
Poziom dofinansowania tego projektu z UE – EFRR wynosi 70,61% wydatków kwalifikowanych. Wkład UE – EFRR wynosi 117 119 127,08 zł, a wkład krajowy (Fundusz Kolejowy i środki własne PKP PLK) – 85 232 205,98 zł.
* Długość odcinka linii – 67,3km
* Długość torów – 83,3km
* Powiaty – kościerski, kartuski
* Miejscowości – Kościerzyna, Somonino, Gdańsk Osowa, Gdynia
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości maksymalnej 100–120 km/h, na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa oraz 90–100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 20–30 minut w zależności od taboru. Nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Rewitalizacja linii przyczyni się również do poprawy spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego oraz zapewni dostępność do obszarów atrakcyjnych turystycznie i przyrodniczo.
Zakres prac obejmuje w szczególności:
- kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,530 km toru;
- kompleksową naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów – 1,615 km toru;
- lokalne wzmocnienie podtorza na długości 16,530 km toru;
- korektę łuków w 5 lokalizacjach;
- wymianie rozjazdów – 4 szt.
- zabudowę dwóch nowych rozjazdów na odbudowywanym przystanku Glincz, co umożliwi przywrócenie połączenia między liniami kolejowymi nr 201 i 229.
- zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów (instalacje urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej – 3 szt. i telewizji przemysłowej – 1 szt.), a także naprawę nawierzchni na 21 przejazdach;
- naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 15 stacjach i przystankach osobowych, obejmującej kompleksową modernizację peronów – 19 szt. wraz z ustawieniem wiat i wymianą oświetlenia;
- modernizację 11 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 wiaduktów kolejowych i 1 mostu;
- modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
- modernizację urządzeń elektroenergetycznych i urządzeń łączności kolejowej.
Linia nr 201 na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna jest linią dwutorową. Do rewitalizacji i modernizacji przewidywany jest odcinek Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej o łącznej długości ponad. 67 km linii.
Termin realizacji projektu : II kwartał 2011 - III kwartał 2013 r.