PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o rozpoczęciu prac na linii 104 na krótkim odcinku Klęczany – Nowy Sącz. W trakcie realizacji są także prace między Chabówką a Rabką Zaryte, ale pozostałe odcinku wciąż nie mają wykonawców.
Jak poinformowała dziś w obecności polityków PKP PLK, dla prac na odcinku Klęczany – Nowy Sącz, wykonawca -
wybrany w przetargu Torpol - przygotował już teren budowy. We wrześniu ruszyły roboty budowlane. Istniejące elementy torów, obiektów inżynieryjnych zostaną rozebrane. W zamian wybudowana będzie nowa infrastruktura kolejowa, w tym m.in. tory wraz z siecią trakcyjną, obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Jak podaje PLK, istotny zakres prac stanowi przebudowa stacji Marcinkowice oraz przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Powstaną na nich nowe perony, przejście podziemne, winda i dojścia.
Prace realizowane są także na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte,
gdzie wykonawcą jest Budimex. Obecnie, oprócz usuwanych kolizji z siecią gazową, wodociągową oraz elektroenergetyczną i teletechniczną - wykonywane są m.in. roboty ziemne. Są one związane ze wzmocnieniem dróg i gruntu oraz z budową przejść pod torami w Rabce Zaryte i w Rabce Zdroju, a także mostów i przepustów.
Wartość realizowanych prac, wynikająca z umów z wykonawcami na odcinku Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka - Rabka Zaryte, to nieco ponad 1,1 mld zł netto. Jak podaje PKP PLK nie dla wszystkich, a tylko "dla większości odcinków linii nr 104"
zawarta jest umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym w ramach KPO. Umowę podpisano w kwietniu br. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a pieniądze (3,9 mld zł) zapewnia PFR. Jak jednak informowaliśmy dzisiaj, na przeszkodzie może stanąć
znacznie przekroczony budżet w jednym z pozostałych przetargów. Wciąż brakuje też ogłoszenia postępowania na przebudowę stacji Limanowa.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK S.A., oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Na zasadnicze prace przy budowie nowej linii
nie ogłoszono jeszcze przetargów; ma to nastąpić w przyszłym roku.