Niebawem ogłoszony ma zostać przetarg na modernizację odcinków linii nr 25, 74 i 78 na styku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego. Inwestycja będzie realizowana w latach 2025 – 2028. W jej wyniku podniesiona ma zostać dopuszczalna prędkość, która wyniesie na części trasy 160 km/godz.
Trwa opóźniona modernizacja linii kolejowej nr 25 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Sandomierzem. W lipcu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że prace mają zakończyć się ostatecznie w maju przyszłego roku. Zaraz potem ma wystartować inwestycja obejmująca kompleksowy remont kolejnego odcinka ciągu Łódź Kaliska – Dębica: od Sandomierza (woj. świętokrzyskie) do Padwi (woj. podkarpackie). Roboty będą realizowane także na szlakach przyległych.
Siedem nowych przystanków
Zaawansowane przygotowania do przedsięwzięcia potwierdza zarządca infrastruktury kolejowej. Na końcowym etapie są bowiem prace nad przetargiem na projekt i roboty. – Jego wszczęcie zaplanowane jest jeszcze w tym kwartale – mówi Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zadanie ma objąć modernizację fragmentów linii nr 25, 74 i 78 na ciągu Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Łączna długość szlaków to 66 km.
Podstawowy zakres planowanych działań to przebudowa torów i przejazdów kolejowo-drogowych oraz wymiana urządzeń sterowania ruchem. – Prace obejmą również modernizację sieci trakcyjnej i przebudowę ośmiu mostów – zapowiada przedstawiciel spółki. Przebudowane, w tym w zakresie infrastruktury pasażerskiej, mają zostać stacje Grębów, Tarnobrzeg i Chmielów, a także przystanki Wielowieś, Dąbrowica Małopolska i Turbia. Dodatkowo perony mają powstać w siedmiu nowych lokalizacjach: trzech w Tarnobrzegu (Sobów, Ocice, Olszynka) i po jednej w miejscowościach Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie czy Padew Narodowa.
– Nowe perony będą w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zapewnia nasz rozmówca. Wszyscy podróżni mają zaś skorzystać z poprawy parametrów technicznych trasy: na szlaku Zbydniów – Stalowa Wola-Rozwadów Towarowy prędkość maksymalna ma wzrosnąć do 160 km/godz., a na pozostałych odcinkach – do 120 km/godz. Na razie PLK nie podają dokładnego kosztu prac, bo przed nami jest wybór wykonawcy przedsięwzięcia. Spółka planuje sfinansować inwestycję przy wykorzystaniu środków unijnych, póki co nie poinformowała nas natomiast o szczegółach oczekiwanego wsparcia.
Realizacja potrwa trzy lata
Nie wiemy też, jakich utrudnień muszą spodziewać się pasażerowie na poszczególnych etapach realizacji przebudowy. Tym niemniej zmiany w ruchu wydają się nieuniknione, a korzystający z połączeń PKP Intercity kursujących przez Sandomierz już teraz mierzą się z koniecznością przesiadki do komunikacji zastępczej związaną z modernizacją odcinka Skarżysko-Kamienna – Sandomierz. Poznaliśmy natomiast ramowy harmonogram inwestycji obejmującej trasę Stalowa Wola – Padew. Podpisanie umowy z wykonawcą robót ma nastąpić w pierwszej połowie 2025 r. – Zakończenie prac zaplanowaliśmy natomiast na rok 2028 – powiedział nam Piotr Hamarnik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.