PKP PLK przygotowują się do modernizacji linii kolejowej 12 pomiędzy Skierniewicami a Pilawą. Pewne prace wstępne dotyczą także dalszego fragmentu do Łukowa. Przeprowadzenie robót na terenie województwa lubelskiego nie jest jednak pewne.
Trwają przygotowania do modernizacji tzw. linii S – Ł, która łączy Skierniewice (łódzkie) z Łukowem (lubelskie) przez Mszczonów i Pilawę (mazowieckie). Prace mają być realizowane w ramach dwóch osobnych kontraktów na odcinkach
od Skierniewic do węzła Czachówek i
od Czachówka do Pilawy. Po ich zakończeniu możliwe ma stać się przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego, bo elementem inwestycji będzie przebudowa nieużywanej od lat infrastruktury przystankowej.
Są przygotowania, nie ma finansowania
Zadania nie obejmą natomiast fragmentu Pilawa – Łuków, choć
w 2017 r., gdy planowano przebudowę, ówczesne Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wskazywało na możliwość modernizacji całej linii. Czy zatem ostatecznie dojdzie do realizacji prac także na odcinku łączącym województwa mazowieckie i lubelskie? – W Krajowym Programie Kolejowym do 2030 r. z perspektywą do 2032 r. jest projekt modernizacji linii C-E20 na odcinku Skierniewice – Czachówek Wschodni i Pilawa – Łuków – mówi Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Obecnie trwają przygotowania do tego projektu – stwierdza przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Spółka jest aktualnie na etapie pozyskiwania decyzji administracyjnych. Mimo to realizacja przedsięwzięcia na drugim z wymienionych przez naszą rozmówczynię odcinków jest mocno niepewna.
Ostateczne decyzje w tej sprawie mają być bowiem zależne od pozyskania finansowania inwestycji. Na razie nie jest ono zagwarantowane. Tymczasem stan techniczny trasy pozostaje daleki od ideału. – Na trasie Pilawa – Łuków jeżdżą teraz tylko pociągi towarowe z maksymalną prędkością 50 km/h – informują służby prasowe Polskich Linii Kolejowych.
15 lat bez ruchu pasażerskiego
– Nie planujemy tam żadnych prac utrzymaniowych – powiedziała Anna Znajewska-Pawluk. Jeśli zatem nie dojdzie do dużej modernizacji, parametry techniczne linii nie zostaną podniesione. Dodajmy, że od 2010 r. linia S – Ł pomiędzy Pilawą a Łukowem nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim, a ostatnim jeżdżącym tamtędy pociągiem był międzynarodowy kurs „Vltava” relacji Praga – Moskwa z niewielką liczbą postojów na terenie Polski.