PKP PLK rozpisały przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec”. W ciągu najbliższych lat modernizacja całego szlaku ma zostać zakończona.
Chociaż prace na linii 106 wykonywane były w ramach dwóch projektów finansowanych z RPO województwa podkarpackiego, jak dotąd ominęły odcinek między Boguchwałą i Czudcem. Dokumentacja przedprojektowa zbliży PKP PLK do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu i remont tego 11-kilometrowego jednotorowego, niezelektryfikowanego fragmentu linii. Dzięki temu przewoźnicy towarowi i pasażerscy otrzymają możliwość pokonania całej linii od Rzeszowa do Jasła w jedną godzinę (obecnie pociąg TLK Monciak jedzie między miejscowościami w 1 godzinę i 12 minut).
Niestety, obecnie potencjał szlaku jest kompletnie niewykorzystywany, podobnie jak sąsiednia linia 108, po której od stycznia między Zagórzem a Jasłem nie kursują już pociągi, a która także modernizowana była ze środków RPO. Także ze środków RPO przygotowana będzie bieżąca dokumentacja. Spotyka się to z oporami Centrum Zrównoważonego Transportu, które chce wstrzymania środków unijnych dla województwa, które drastycznie ograniczyło ruch pociągów (lub zawiesiło całkowicie, jak w przypadku odcinka linii 108 pomiędzy Zagórzem a Jasłem) na modernizowanych szlakach.
Więcej o przetargu i sytuacji szlaków kolejowych na Podkarpaciu przeczytasz na portalu MONITOR