Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Furgalski: Modernizacja kolei w Polsce jest opóźniona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras enewsroom.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Furgalski: Modernizacja kolei w Polsce jest opóźniona
fot. ZDG TORAdrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
Środki z Krajowego Programu Kolejowego to około 80 miliardów – a więc dużo mniej niż budżet na drogi, gdzie są 192 miliardy złotych. Na koniec 2022 roku realizacja programu KPK wyniosła 70%, zbudowano 6400 km na 9000 zaplanowanych. Część inwestycji trzeba będzie przesuwać na kolejne lata. To, co jest bardzo dużym problemem, wartym wiele miliardów – to system łączności, który pewnie będzie miał trzy lata opóźnienia. Do tego dochodzi niezakończony tunel w Łodzi. Jednak najtrudniejszą kwestią są ostatnie relacje między Polską a Komisją Europejską – co skutkowało brakiem środków europejskich. To jest podstawowy tlen dla polskiej kolei, który napędza inwestycje.

– Jeżeli chodzi o koleje, to podsumowując osiem lat rządów PIS można powiedzieć, że w bólach zakończyli inwestycje, które bardzo często były rozpoczynane przez poprzedników. Przykładowo trasy Kraków – Katowice, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR.

– Choć nie wszędzie obiecane parametry są już osiągalne, a ponadto mamy do czynienia z opóźnieniami. Znowu trzeba będzie część pieniędzy przesuwać na nową perspektywę, bo nie udało się zmodernizować czy wybudować dodatkowego toru pomiędzy Słupskiem a Gdynią. W bardzo złym stanie jest postęp, jeżeli idzie o budowę systemu łączności GSM. Pewnie też wiele osób, zwłaszcza w ostatnich miesiącach, kojarzy masę informacji o tym, że pociągi były zatrzymywane przez niewłaściwe użycie sygnału stój przez osoby nieuprawnione, że pociągi były kierowane na niewłaściwe tory. Było więc bardzo dużo pytań o bezpieczeństwo. Modernizacja linii między Warszawą a Poznaniem za 2,5 miliarda złotych, rozpoczęta w 2017 – miała się skończyć w 2019, a skończy się pod koniec tego roku. Przed inwestycją najszybsze pociągi jeździły w okolicach 2 godz. 15min. A teraz po zakończeniu wszystkich prac będą jeździć 2 godziny 24 minuty. Zysk powiedziałbym bardzo delikatnie słaby – jak na te lata i na te wydane pieniądze – stwierdza prezes ZDG TOR.

- Myślę, że dobrze należy ocenić program Kolej Plus za ponad 13 miliardów – to jest współpraca z samorządem. W miarę dobrze działa też program inwestycji dworcowych czy modernizacji przystanków – choć część tych przystanków powstaje w lesie, nie do końca wiadomo dla kogo. Na pewno trzeba przyglądać się na wydatkowanie pieniędzy, żeby były wydatkowane sensem dla pasażerów – analizuje Furgalski.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

1500 metrów toru do przyszłości Gorzowa Wielkopolskiego

Infrastruktura

1500 metrów toru do przyszłości Gorzowa Wielkopolskiego

Jakub Rösler 19 marca 2024

Małopolska zapowiada zakupy taboru mimo braku środków z KPO

Pasażer

Wróciły pociągi Białystok – Ostrołęka [film]

Pasażer

Wróciły pociągi Białystok – Ostrołęka [film]

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego 18 marca 2024

Czy większe TIR-y w Europie zagrożą konkurencyjności kolei?

Prawo i polityka

Zobacz również:

1500 metrów toru do przyszłości Gorzowa Wielkopolskiego

Infrastruktura

1500 metrów toru do przyszłości Gorzowa Wielkopolskiego

Jakub Rösler 19 marca 2024

Małopolska zapowiada zakupy taboru mimo braku środków z KPO

Pasażer

Wróciły pociągi Białystok – Ostrołęka [film]

Pasażer

Wróciły pociągi Białystok – Ostrołęka [film]

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego 18 marca 2024

Czy większe TIR-y w Europie zagrożą konkurencyjności kolei?

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5