Partnerzy serwisu:
Biznes

Modernizacja E65 – historia niedokończona (cz. I)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
18-04-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Robert Wyszyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Modernizacja E65 – historia niedokończona (cz. I)
Mądrość powiedzenia: „Miało być lepiej, a wyszło jak zwykle” miała przełamać wielka, droga i sztandarowa modernizacja północnej części linii E65. Czy wobec tego na trasie z Trójmiasta do Warszawy będzie nie „jak zwykle”, ale niezwykle, tzn. szybko, efektywnie, z dużym skróceniem czasu jazdy i przywróceniem utraconych potoków pasażerskich? Tego dzisiaj nie wiedzą nawet utalentowani kolejowi jasnowidze. Nie wiedzą eksperci, ministrowie, dziennikarze, ani pasażerowie.

Owszem, jest kilka ciekawych teorii na ten temat, ale to jedynie teorie, a jak będzie w rzeczywistości, okaże się dopiero gdzieś tak około 2015 r. Jeśli dobrze pójdzie, bo prócz przebudowy całej linii trzeba jeszcze uruchomić skomplikowany system ETCS-2. Bez niego nie pojedziemy ani kilometra z prędkością wyższą niż 160 km/h.

Tiltowy kompromis jako świadomy wybór

Założenia modernizacyjne były całkiem rozsądne i ambitne jak na dotychczasowe polskie projekty kolejowe. Zakładały bowiem jazdę z prędkością 200 km/h z zastosowaniem wychylnego pudła na ponad 50% trasy, co kwalifikowało trasę do linii high speed II kategorii. Na linii nr 9 Warszawa – Gdynia aż 2/3 trasy stanowią łuki, szczególnie jest to zauważalne na odcinkach pomiędzy Działdowem a Malborkiem, gdzie łuki stanowią aż ok. 3/4 trasy. Z tego powodu nie można jej porównywać do linii E20, E59 czy E30, nie mówiąc o CMK czy E75. Jest to trasa wyjątkowo kręta jak na nizinne lub lekko pagórkowate warunki polskie. Stąd – a nie z widzimisię doktora Massela i PLK (jak się wydaje niektórym) – założono ograniczoną korektę trasy i wykorzystanie systemu taboru wychylnego. Jak na polski projekt owa ingerencja w geometrię torów i tak okazała się wyjątkowo duża.

W dodatku zakładany „tilt” był kompromisem pomiędzy kosztami, możliwościami wykorzystania gruntów w pasie kolejowym i ich wykupu poza pasem, a parametrami na poszczególnych łukach – tych „ścinanych” i tych oryginalnych. Dziś wiadomo, że dla pociągów bez wychyłu należałoby łuki ciąć o wiele głębiej, co nie zawsze było możliwe bez wykonania gigantycznych prac ziemnych w nasypach i wykopach, nie mówiąc o wyburzaniu budowli na terenach zurbanizowanych (w tym budownictwo rozproszone). Jeszcze inaczej rzecz ujmując i w pewnym stopniu upraszczając: gdyby na etapie projektowania wiedziano, że PKP IC docelowo nie zakupi składów wychylnych, to najprawdopodobniej nie wybrano by wariantu modernizacji do 200 km/h pod „tilta”, ale zwyczajowo standardową – do V max. równej 140 -160 km/h. Teraz została łamigłówka pod tytułem: jak linię dla „tilta” dostosować efektywnie do jego braku. Bez dużych strat czasowych i bez „wywracania” składów towarowych na przechyłkach rzędu 150 mm, co wiązałoby się teoretycznie z większym zużyciem wewnętrznych szyn w łukach.


To fragment artykułu. Cały artykuł w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 4/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów EmpikPrenumerata dla studentów ze specjalną zniżką 50 procent!!!

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zielone Nagrody Kolejowe rozdane!

Prawo i polityka

Zielone Nagrody Kolejowe rozdane!

redakcja 17 listopada 2022

Legionowo: Kiedy zbudują dworzec?

Zintegrowany transport

Legionowo: Kiedy zbudują dworzec?

lp, Rynek Kolejowy 11 października 2011

Legionowo: Tunel gotowy w listopadzie?

Infrastruktura

Fuszerka na E-65?

Infrastruktura

Fuszerka na E-65?

Dziennik Bałtycki 08 maja 2012

Warszawa - Trójmiasto: Po Euro wolniej i drożej

Pasażer

Warszawa - Trójmiasto: Po Euro wolniej i drożej

Gazeta Wyborcza 26 czerwca 2012

Zobacz również:

Zielone Nagrody Kolejowe rozdane!

Prawo i polityka

Zielone Nagrody Kolejowe rozdane!

redakcja 17 listopada 2022

Legionowo: Kiedy zbudują dworzec?

Zintegrowany transport

Legionowo: Kiedy zbudują dworzec?

lp, Rynek Kolejowy 11 października 2011

Legionowo: Tunel gotowy w listopadzie?

Infrastruktura

Fuszerka na E-65?

Infrastruktura

Fuszerka na E-65?

Dziennik Bałtycki 08 maja 2012

Warszawa - Trójmiasto: Po Euro wolniej i drożej

Pasażer

Warszawa - Trójmiasto: Po Euro wolniej i drożej

Gazeta Wyborcza 26 czerwca 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5