W związku z modernizacją magistrali E30 Kraków – Rzeszów, pojawiło się wiele spekulacji co do przyszłości bardzo dużego obiektu, jakim jest most kolejowy nad rzeką Dunajec pomiędzy Tarnowem a Bogumiłowicami. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że obiekt nie będzie przebudowywany, bowiem jego wcześniejszy remont obejmował dostosowanie do zakładanej na modernizowanym odcinku prędkości.
Sprawa dotyczy mostu nad rzeką Dunajec pomiędzy stacją Tarnów Mościce a Bogumiłowice. Modernizacja magistrali E 30 z (Krakowa) Podłęża do Rzeszowa Zachodniego sugerowała, że obiekt ten zostanie wyburzony i zbudowany z zakładanymi parametrami, to jest z dostosowaniem do prędkości 160 km/h. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że obiekt ten został przebudowany na początku lat 90-tych XX wieku i został wtedy przystosowany do kursowania pociągów z zakładaną obecnie prędkością.
Badania potwierdzają
Zdaniem PKP PLK, most spełnia również warunki wynikające z przeprowadzonych obecnie badań hydrologicznych. W związku z tym w ramach realizowanych prac modernizacyjnych na linii kolejowej E30 Kraków – Rzeszów, wymieniona zostanie na nim nawierzchnia torowa oraz sieć trakcyjna. Dodatkowo wykonana zostanie konserwacja dolnych elementów mostu oraz jego izolacji. Wypełniając postanowienia Decyzji środowiskowej wykonany zostanie szczelny system odwodnieniowy, wyposażony w separatory gwarantujące przechwycenie w sytuacjach awaryjnych ewentualnych cieczy niebezpiecznych.
Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Aktualnie trwają prace na 14 stacjach i 11 szlakach.
Modernizacja = budowa linii od podstaw
W ramach inwestycji, cztery dotychczasowe stacje Biadoliny, Czarna Tarnowska, Trzciana, Grabiny, zostaną zamienione na posterunki ruchu, a jedna Rudna Wielka ulegnie likwidacji (w jej miejscu powstanie przystanek osobowy). Dodatkowo 13 przystanków osobowych, zlokalizowanych na trasie Kraków - Rzeszów, zostanie przebudowanych i dostosowanych do potrzeb użytkowania przez osoby z ograniczoną możliwością poruszania się. Wybudowany zostanie również przystanek osobowy Dębica Wschodnia.
– W ramach projektu zakłada się również przebudowanie i budowę 138 wiaduktów, mostów i estakad. Projekt zakłada również przebudowę układów torowych łącznie na 16 stacjach. Zlikwidowanych zostanie do 49 przejazdów w poziomie szyn, a na 11 zabudowane będą nowe urządzenia samoczynne sygnalizacji przejazdowej. Dodatkowo powstanie 1 przejazd kategorii B. Modernizacji zostaną poddane także urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacyjne. W całości zostanie wymieniona sieć trakcyjna w torach stacyjnych i szlakowych. Wzdłuż torów powstanie ponadto około 58 kilometrów ekranów akustycznych – wylicza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
W półtorej godziny z Rzeszowa do Krakowa
W ramach projektu założono budowę przejść dla zwierząt oraz dostosowanie mostów, wiaduktów i przepustów do warunków w decyzji środowiskowej w łącznej ilości 44 sztuki. Prowadzone prace pozwolą na podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 160 km/h. Dzięki tej inwestycji szybciej pojadą również pociągi towarowe – 120 km/h. Czas przejazdu najszybszym pociągiem między Krakowem a Rzeszowem wyniesie około godziny i 20 minut. Koszt modernizacji wyniesie ok. 4,6 mld PLN. Zakończenie prac przewidywane jest w 2015 roku.