Do czwartego kwartału przyszłego roku trwać będzie modernizacja linii kolejowej nr 3 (magistrali E20) w rejonie Kutna. Oznacza to około rok opóźnienia tej ważnej inwestycji, które PKP PLK tłumaczą m.in. zwiększonym w stosunku do pierwotnego projektu zakresem robót. Z uwagi na toczące się prace za tydzień spadnie liczba kursów łączących Kutno z Włocławkiem i Toruniem.
Według pierwotnego harmonogramu modernizacja magistrali kolejowej E20 miała zakończyć się w listopadzie tego roku. Roboty wciąż jednak trwają – tak jest na obszarze przyszłego
Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Łowicz. Nie zakończyły się także roboty obejmujące odcinek podległy LCS Kutno. Opóźnienie realizacji kontraktu z konsorcjum ZUE – Budimex – Strabag wynosi według informacji przekazanych nam przez inwestora około rok (przypomnijmy, że w 2019 r. Budimex ogłosił, że zakończył już swoją część prac).
Powód opóźnienia? Zwiększenie zakresu robót – Zasadnicze prace na obszarze LCS Kutno (odcinek Barłogi – Żychlin) planowane są do IV kwartału 2021 r. – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przesunięcie terminu finalizacji inwestycji tłumaczy on m.in. koniecznością uniknięcia nieprzewidzianych wcześniej kolizji i związanym z tym powiększeniem zakresu robót. – Pozostajemy w stałym kontakcie z wykonawcą w celu optymalizacji robót – podkreśla. Wcześniej PKP PLK informowały jednak o
niewystarczającym zaangażowaniu konsorcjum.
Od czerwca tego roku w samym Kutnie przebudowywana jest północna część stacji wraz z peronami nr 1 i 2 (położonymi bliżej budynku dworcowego). Kontynuowany jest też remont przejścia podziemnego. Gotowa jest natomiast południowa część stacji wraz z peronami nr 3 i 4. – Postępuje również modernizacja torów na szlaku Stara Wieś – Kutno – informuje nasz rozmówca. Trwa też modernizacja odcinka Kutno – Krzewie – Kłodawa, a na obszarze LCS Kutno montowane są komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Te docelowo działać będą w Kutnie, Krzewiu i Starej Wsi.
Pociągów do Torunia będzie nieco mniejPo wejściu w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, a więc od 13 grudnia, zakres toczących się robót ma zostać poszerzony o montaż urządzeń samoczynnej blokady liniowej, która obejmie odcinki z Kutna w kierunku zachodnim do Kłodawy oraz na wschód do Żychlina. – Zwiększy ona przepustowość linii oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego – ocenia przedstawiciel PKP PLK. Na odcinkach Stara Wieś – Kutno oraz Krzewie – Kłodawa wciąż czynny będzie tylko jeden tor.
Niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego poinformował, że
ze względu na roboty w Kutnie zmniejszy się liczba pociągów odjeżdżających z tej stacji w kierunku Włocławka. – Z uwagi na szeroki zakres prac w węźle kutnowskim linię nr 18 w kierunku Włocławka i Torunia obsługiwać będą cztery pary pociągów regionalnych (obecnie pięć). Będzie też dziesięć par połączeń dalekobieżnych (obecnie jedenaście) – potwierdza Rafał Wilgusiak. Zaznacza jednocześnie, że zarządca infrastruktury co do zasady zachowa obecną organizację ruchu, a z organizatorami przewozów prowadził rozmowy dotyczące szczegółów rozkładu jazdy. Miał przy tym brać pod uwagę potrzeby przewoźników. – PKP PLK zależy, by maksymalnie prowadzić ruch pociągów przez stację Kutno, a jednocześnie umożliwić wykonawcy realizację prac – usłyszeliśmy od służb prasowych spółki.