Choć prace infrastrukturalne w Kutnie postępują, opóźnienie modernizacji magistrali E20 wciąż rośnie. O kilka miesięcy później niż wynika to z zapowiedzi z wiosny zakończona zostanie budowa nowych peronów. Pasażerowie muszą liczyć się więc z kolejnymi miesiącami utrudnień w ruchu.
PKP Intercity poinformowało niedawno, że
jedną z przyczyn skrócenia trasy TLK Kociewie kursującego do niedawna z Gdyni do Łodzi, a obecnie tylko z Gdyni do Włocławka, jest trwająca przebudowa stacji Kutno. Prace są tam mocno opóźnione, bo roboty miały się zakończyć jeszcze w 2020 r., tymczasem do ich finału wciąż jest bardzo daleko. Zarządca infrastruktury zapewnia jednak, że prace postępują, i wskazuje nową datę oczekiwanego zamknięcia kontraktu.
Perony w Kutnie będą otwarte później, niż zapowiadano wiosną – Na peronach nr 1 i 2 (od strony budynku dworcowego) trwają prace wykończeniowe – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych (perony nr 3 i 4 są od wielu miesięcy gotowe). – Udostępnienie obu platform jest planowane w drugiej połowie 2022 r. – zapowiada. Oznacza to zwiększenie opóźnienia, bo jeszcze w marcu PKP PLK informowały nas, że całość infrastruktury pasażerskiej na stacji Kutno będzie oddana do użytku w drugim kwartale przyszłego roku.
Do końca tego roku otwarte ma zostać natomiast przebudowywane przejście podziemne, które zostanie wyposażone w windy. Pozwoli to na likwidację tymczasowych dróg dojścia w poziomie szyn, dzięki czemu możliwa ma być kontynuacja robót torowych i sieciowych. Do wykonania pozostał zaś montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym. – Ich uruchomienie planowane jest w drugiej połowie przyszłego roku – usłyszeliśmy w PLK.
Czy będą kary umowne dla wykonawcy? Na niemal całym odcinku magistrali E20, który ma być zarządzany z lokalnego centrum sterowania (LCS) Kutno, wymieniono już tory i sieć trakcyjną. Do końca roku planowane są prace na jednym torze pomiędzy Kutnem a Starą Wsią. Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału przyszłego roku w Starej Wsi, a także na szlakach Żychlin – Stara Wieś i Stara Wieś – Kutno montowane mają być urządzenia sterowania ruchem. – Umożliwi to uruchomienie systemu sterowania na obszarze LCS Kutno do końca 2022 r. – zapowiada przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
Skąd rosnące opóźnienie? PKP PLK tłumaczą je, podobnie zresztą jak w poprzednich miesiącach, zwiększonym zakresem robót (m.in. koniecznością usunięcia niezidentyfikowanych wcześniej kolizji terenowych). Spółka proceduje aneks do umowy z wykonawcą robót, konsorcjum ZUE – Budimex – Strabag. Na razie nie wiadomo, czy będzie on obciążony karami umownymi za przekroczenie terminu realizacji. – Kwestia ich zasadności i ewentualnego naliczenia będzie rozpatrywana w końcowej fazie inwestycji – powiedział nam Radosław Śledziński, wskazując, że wszystkie prace powinny zostać zrealizowane do końca 2022 r.