Zakończyła się prowadzona od 2017 r. modernizacja terespolskiej stacji granicznej. Jest ona elementem prac na odcinku magistrali E20 od Białej Podlaskiej na wschód. Zadanie jest opóźnione o około trzy lata.
Roboty na wschodnim odcinku magistrali E20 łączącej granice z Niemcami i z Białorusią miały zakończyć się pierwotnie w sierpniu 2020 r. Trzy lata później przebudowa fragmentu trasy pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem wciąż jednak trwa. Jak
informowaliśmy niedawno na naszych łamach, zarządca infrastruktury tłumaczy poślizg głównie zwiększeniem zakresu robót i koniecznością eliminacji niezidentyfikowanych na etapie projektowania kolizji z infrastrukturą podziemną. Wcześniej wskazywał jednak także na problemy wykonawcy, spółki Trakcja.
Sześć lat przebudowy granicznej stacji
Ważnym etapem prac jest zakończenie robót w samym Terespolu. – W latach 2017 – 2023 zmodernizowano stację Terespol – potwierdza Tomasz Łotowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Trwająca aż sześć lat przebudowa objęła m.in. modernizację peronów i przejścia podziemnego.
– Obiekty wyposażono w windy. Takie rozwiązanie zwiększyło dostępność dla podróżnych – ocenia nasz rozmówca. Podkreśla, że wykonawca przebudował też linie energetyczne, tory, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i sieć trakcyjną. Wybudowana została także nowa nastawnia, z której możliwe będzie zarządzanie ruchem na obszarze projektowanego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Terespol. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ma ono zostać otwarte do końca roku.
Rola stacji w ruchu pasażerskim spadła
Terespol jest stacją graniczną z Białorusią, a tutejsze przejście ma fundamentalne znaczenie w ruchu towarowym pomiędzy Polską a wszystkimi krajami leżącymi na wschodzie. Tymczasem rola stacji w ruchu pasażerskim zauważalnie spadła. Do 2020 r. miała ona bowiem rangę punktu przesiadkowego dla jadących na Białoruś pociągami regionalnymi. Odprawiano tu także pasażerów kursów międzynarodowych, w tym w relacjach do Rosji. Od trzech lat pasażerski ruch międzynarodowy na granicy z Białorusią jest jednak wstrzymany, a uruchamianie połączeń w tym kierunku jest niemożliwe ze względów prawnych.
Ministerstwo Infrastruktury na razie nie ma planów przywrócenia obsługi kursów pomiędzy Polską a Republiką Białorusi. Nieczynne pozostaje także przejście Kuźnica – Grodno leżące na terenie województwa podlaskiego. – W tym regionie w ostatnich pięciu latach nie było inwestycji w infrastrukturę pasażerską służącą w założeniach komunikacji na Białoruś – stwierdza przedstawiciel PLK. Na razie trudno wskazać, kiedy zmodernizowana stacja w Terespolu przyjmie pierwszych po kilkuletniej przerwie podróżujących w relacjach międzynarodowych.