Partnerzy serwisu:
Biznes

Model brytyjski się sprawdza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
04-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Model brytyjski się sprawdza
- Od czasu prywatyzacji przewoźników kolejowych przewozy mierzone według tonokilometrów wzrosły aż o 70%. Wzrósł również udział kolei jako gałęzi transportu w ogólnych przewozach towarów – mówi Lindsay Durham, szefowa strategii Freightliner Group Limited.

Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Chyba najważniejszym ostatnio wydarzeniem w grupie Freightliner, przynajmniej z polskiego punktu widzenia, było przejęcie spedytora ERS Railways, prowadzącego przewozy ze Swarzędza pod Poznaniem do Rotterdamu. Jakie były przyczyny takiego posunięcia? W końcu macie w Polsce własnego przewoźnika – Freightliner PL.

Lindsay Durham, Head of Rail Strategy, Freightliner Group Limited: W operacji przejęcia ERS Railways najbardziej zainteresowała nas możliwość dalszego rozwoju grupy w dziedzinie  transportu intermodalnego. Posiadamy w tej gałęzi dużą wiedzę i doświadczenie, stąd decyzja o rozwoju w tym kierunku jest dla nas naturalna. Możemy dostrzec okazje biznesowe i rozwijać przedsięwzięcia w taki sposób, by dzięki organizacji obniżać koszty, tak jak to czynimy w Wielkiej Brytanii.

W rodzimym kraju Freightliner jest w tej chwili drugim co do wielkości przewoźnikiem towarowym.

Tak. Największym jest DB Schenker Rail po zakupie English, Welsh and Scottish Railway (EWS). Freightliner posiada ok. 38% rynku, pozostali przewoźnicy, tacy jak GB RailFreight mają kilkanaście procent udziałów. Jednak trzeba podkreślić, że rynek brytyjski ewoluuje. Od czasu prywatyzacji przewoźników kolejowych przewozy, mierzone według tonokilometrów wzrosły aż o 70%. Wzrósł również udział kolei jako gałęzi transportu w ogólnych przewozach towarów.

To zasługa prywatyzacji?

Warto pamiętać, że w Wielkiej Brytanii proces prywatyzacji trwa już od 20 lat, a poprzedziło go 12 lat przygotowań. Mieliśmy swoje wpadki – błędem, z którego się wycofaliśmy, była prywatyzacja zarządcy infrastruktury. W ostatecznym rozrachunku proces niewątpliwie pomógł rynkowi. Konkurencja na torach zaowocowała dużym wzrostem efektywności. Według statystyk prowadzonych przez zarządcę infrastruktury Network Rail, pociągi przewożą teraz średnio aż o 50% więcej towarów. Bardzo zmalała przede wszystkim ilość próżnych składów. Jest wiele czynników, które kształtują podział modalny przewozów. Jeżeli operatorzy kolejowi będą efektywni, mogą konkurować z transportem drogowym w przewozach na coraz krótsze odległości. Bardzo ważna jest też wysokość stawek dostępu, które w Wielkiej Brytanii ustala niezależny regulator. Ten model się sprawdza.

W jaki sposób regulator wylicza właściwą wysokość stawek?

Regulator, przy udziale przewoźników, sprawdza jak wysokość stawek wpłynie na konkurencję z transportem drogowym. Bierze się pod uwagę to, że powierzchniowo kraj tak naprawdę jest mały, co utrudnia konkurencję z transportem drogowym. Jednak wspomniane przeze mnie czynniki powodują, że w Wielkiej Brytanii transport intermodalny jest konkurencyjny już od granicy 180 km w górę. W Wielkiej Brytanii czas wielkich inwestycji w infrastrukturę drogową, jaki nastał teraz w Polsce, przeżyliśmy w latach 70. poprzedniego wieku. Wkrótce po inwestycjach na drogach bardzo wzrosła kongestia, co spowodowało powrót do zainteresowania koleją i jej zaletami: niską emisją gazów cieplarnianych, bezpieczeństwem czy zmniejszaniem kongestii.


Cały wywiad w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy".

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lokomotywy elektryczne odstawione. Prąd za drogi!

Biznes

Lokomotywy elektryczne odstawione. Prąd za drogi!

Łukasz Malinowski 14 października 2021

Freightliner organizuje Konkurs fotograficzny

Warte uwagi

Freightliner organizuje Konkurs fotograficzny

Freightliner, 11 sierpnia 2011 11 sierpnia 2011

Freightliner zmienia właściciela

Biznes

Freightliner zmienia właściciela

Freightliner 25 lutego 2015

Zobacz również:

Lokomotywy elektryczne odstawione. Prąd za drogi!

Biznes

Lokomotywy elektryczne odstawione. Prąd za drogi!

Łukasz Malinowski 14 października 2021

Freightliner organizuje Konkurs fotograficzny

Warte uwagi

Freightliner organizuje Konkurs fotograficzny

Freightliner, 11 sierpnia 2011 11 sierpnia 2011

Freightliner zmienia właściciela

Biznes

Freightliner zmienia właściciela

Freightliner 25 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5