Partnerzy serwisu:
Biznes

Mniej pociągów z Białorusi. „Tranzyt przez Rosję jest ryzykowny"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
11-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Mniej pociągów z Białorusi. „Tranzyt przez Rosję jest ryzykowny"
fot. Vedenei, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Spada liczba pociągów odprawianych na kolejowym przejściu granicznym w Terespolu. Jest to związane z nowymi regulacjami wprowadzonymi przez Federację Rosyjską. Utrudniają one tranzyt towarów z Chin do Polski i innych krajów UE.

Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach utrudnienia w funkcjonowaniu przewoźników towarowych, jakie występują od wejścia w życie nowych sankcji unijnych na rosyjski gaz. W związku z podejrzeniem, że LPG nadany do UE przez firmę z Kazachstanu w rzeczywistości został wytworzony na terenie Rosji, na terytorium Polski nie był wpuszczany skład cystern. Aktualnie utrudniony jest jednak również transport innych towarów, które dotychczas trafiały do UE przez polsko-białoruskie przejście graniczne w Terespolu.

Rosyjskie sankcje na towary podwójnego zastosowania

Jak potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury, w listopadzie zeszłego roku pojawiły się pierwsze sygnały od polskich przedsiębiorców dotyczące problemów w transporcie kontenerów z Chin przez Rosję i Białoruś do Polski. – Jest to spowodowane przyjęciem przez rosyjski rząd dekretu, który obejmuje zakaz tranzytu produktów traktowanych jako towary podwójnego zastosowania – mówi Rafał Jaśkowski, dyrektor Biura Komunikacji MI. Mowa tu o produktach, które zdaniem Federacji Rosyjskiej mogłyby zostać użyte nie tylko do celów cywilnych, ale i wojskowych.

Według relacji naszego rozmówcy zatrzymane zostały m. in. kontenery zawierające komponenty do baterii samochodowych. – Niektóre towary były rekwirowane. Według informacji Krajowej Administracji Skarbowej w produktach zatrzymanych przez Rosjan została zdemontowana elektronika – usłyszeliśmy. W opinii resortu transport towarów przez Rosję wiąże się obecnie z dużym ryzykiem.

Pociągów mniej niż w listopadzie, ale więcej niż w 2022 r.

Przełożyło się to na skalę ruchu prowadzonego przez najważniejsze kolejowe przejście graniczne z Białorusią. – W grudniu 2024 r. nastąpił spadek przewozów przez przejście w Terespolu. Średnio na dobę przejeżdżały ok. 23 pociągi w porównaniu do 27 pociągów w listopadzie – wylicza przedstawiciel ministerstwa.

Pociągów towarowych kursujących przez przejście Terespol – Brześć ubyło skokowo po pełnoskalowej rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Według danych PKP PLK przekazanych nam dwa lata temu w roku 2021 granicę przekraczało tam ok. 50 pociągów na dobę. W 2022 r. było ich zaś już tylko ok. 20. Od tamtego czasu nastąpił jednak pewien wzrost ruchu, skoro w listopadzie i grudniu 2024 r. odprawiano średnio 23-27 składów dziennie. Ruch pasażerski pozostaje wstrzymany.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Cysterny z LPG utknęły na granicy. Nowe sankcje a kolej towarowa

Prawo i polityka

Cysterny z LPG utknęły na granicy. Nowe sankcje a kolej towarowa

Kasper Fiszer 03 lutego 2025

Bilety na część pociągów na Ukrainę tylko w kasie

Pasażer

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Zobacz również:

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Infrastruktura

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Kasper Fiszer 05 lutego 2025

Koleje Litewskie: Wzmacniamy kontrolę na granicy z Białorusią

Prawo i polityka

Lubelskie: Daleka droga do kolejowego przejścia granicznego we Włodawie

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Cysterny z LPG utknęły na granicy. Nowe sankcje a kolej towarowa

Prawo i polityka

Cysterny z LPG utknęły na granicy. Nowe sankcje a kolej towarowa

Kasper Fiszer 03 lutego 2025

Bilety na część pociągów na Ukrainę tylko w kasie

Pasażer

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Zobacz również:

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Infrastruktura

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Kasper Fiszer 05 lutego 2025

Koleje Litewskie: Wzmacniamy kontrolę na granicy z Białorusią

Prawo i polityka

Lubelskie: Daleka droga do kolejowego przejścia granicznego we Włodawie

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5