Spada liczba pociągów odprawianych na kolejowym przejściu granicznym w Terespolu. Jest to związane z nowymi regulacjami wprowadzonymi przez Federację Rosyjską. Utrudniają one tranzyt towarów z Chin do Polski i innych krajów UE.
Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach utrudnienia w funkcjonowaniu przewoźników towarowych, jakie występują od wejścia w życie nowych sankcji unijnych na rosyjski gaz. W związku z podejrzeniem, że LPG nadany do UE przez firmę z Kazachstanu w rzeczywistości został wytworzony na terenie Rosji,
na terytorium Polski nie był wpuszczany skład cystern. Aktualnie utrudniony jest jednak również transport innych towarów, które dotychczas trafiały do UE przez polsko-białoruskie przejście graniczne w Terespolu.
Rosyjskie sankcje na towary podwójnego zastosowania
Jak potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury, w listopadzie zeszłego roku pojawiły się pierwsze sygnały od polskich przedsiębiorców dotyczące problemów w transporcie kontenerów z Chin przez Rosję i Białoruś do Polski. – Jest to spowodowane przyjęciem przez rosyjski rząd dekretu, który obejmuje zakaz tranzytu produktów traktowanych jako towary podwójnego zastosowania – mówi Rafał Jaśkowski, dyrektor Biura Komunikacji MI. Mowa tu o produktach, które zdaniem Federacji Rosyjskiej mogłyby zostać użyte nie tylko do celów cywilnych, ale i wojskowych.
Według relacji naszego rozmówcy zatrzymane zostały m. in. kontenery zawierające komponenty do baterii samochodowych. – Niektóre towary były rekwirowane. Według informacji Krajowej Administracji Skarbowej w produktach zatrzymanych przez Rosjan została zdemontowana elektronika – usłyszeliśmy. W opinii resortu transport towarów przez Rosję wiąże się obecnie z dużym ryzykiem.
Pociągów mniej niż w listopadzie, ale więcej niż w 2022 r.
Przełożyło się to na skalę ruchu prowadzonego przez najważniejsze kolejowe przejście graniczne z Białorusią. – W grudniu 2024 r. nastąpił spadek przewozów przez przejście w Terespolu. Średnio na dobę przejeżdżały ok. 23 pociągi w porównaniu do 27 pociągów w listopadzie – wylicza przedstawiciel ministerstwa.
Pociągów towarowych kursujących przez przejście Terespol – Brześć
ubyło skokowo po pełnoskalowej rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Według danych PKP PLK przekazanych nam dwa lata temu w roku 2021 granicę przekraczało tam ok. 50 pociągów na dobę. W 2022 r. było ich zaś już tylko ok. 20. Od tamtego czasu nastąpił jednak pewien wzrost ruchu, skoro w listopadzie i grudniu 2024 r. odprawiano średnio 23-27 składów dziennie. Ruch pasażerski
pozostaje wstrzymany.