Znacznie spadnie liczba wagonów Kolei Czeskich, z których podczas sezonu letniego będzie korzystać PKP Intercity. PKP Intercity zrezygnowało też z wypożyczania wagonów od ZSSK – Kolei Słowackich.
W ubiegłych latach wagonami z Kolei Czeskich i Słowackich PKP Intercity wypełniało własne braki taborowe. Najwięcej ich na torach pojawiało się w okresie letnim. Latem 2019 roku na torach pojawiło się 60 wagonów, które w większości znalazły się w składzie sezonowych pociągów spółki. W grudniu 2019 roku potrzeby były większe i wprowadzono na polskie tory łącznie 55 wagonów, z których 24 pochodziło z ZSSK.
Wagony reprezentowały niski standard, zwłaszcza te pożyczone od Słowaków, na co skarżyli się pasażerowie. Plany na lato 2020 obejmowały wypożyczenie łącznie 113 wagonów od sąsiadów, ale ostatecznie potrzeby były mniejsze, ponieważ zredukowała je epidemia koronawirusa. Jak przedstawia się sytuacja przed sezonem letnim 2022?
– PKP Intercity całorocznie wykorzystuje 8 wagonów Kolei Czeskich. Kursują w składach pociągów międzynarodowych TLK Galicja i TLK Roztocze. W okresie letnim przewoźnik planuje wykorzystanie 38 wagonów czeskich, które standardem odpowiadają kategorii TLK. W czasie wakacji pojadą w składach pociągów TLK Pirat i TLK Wydmy, kursujących w rel. Bohumin – Kołobrzeg oraz Bohumin – Hel/Łeba – napisała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity.
PKP Intercity ma coraz więcej własnych wagonów, które wracają z modernizacji, dlatego obecnie nie ma już potrzeby tak wielkich wypożyczeń jak przed kilkoma laty. U naszych sąsiadów zmniejsza się też pula dostępnych wagonów starego typu, które pożyczało Intercity. M.in. z tego powodu wracają pomysłu, by do ruchu nocnego angażować nienadające się do tego elektryczne zespoły trakcyjne. Taki pociąg,
IC Słupia, w letnie weekendy pojedzie z Łodzi do Kołobrzegu przez Trójmiasto.