Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju odpowiedziało na interpelacje posła Jacka Osucha w sprawie możliwości uruchomienia przez PKP Intercity połączenia w relacji Gliwice – Katowice – Olkusz – Tunel – Kozłów – Kielce – Włoszczowa – Warszawa.
– Z informacji uzyskanych od „PKP Intercity” S.A. wynika, że nie przewiduje uruchomienia pociągu pośpiesznego w relacji Gliwice – Warszawa przez Katowice, Olkusz, Tunel, Kozłów, Kielce i Włoszczową. Powodem takiego stanowiska spółki jest fakt, że na podstawie uzyskanych wyników przeprowadzonych symulacji i analiz czas przejazdu ze Śląska do Warszawy z wykorzystaniem częściowo trasy przez CMK i Kielce byłby z punktu widzenia zarówno pasażera, jak i przewoźnika nieatrakcyjny – odpowiedział na interpelacje posła Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Ministerstwo nie dofinansuje takiego pociągu
– Minister jako organizator przewozów międzywojewódzkich realizowanych w ramach służby publicznej również nie planuje zamówienia i dofinansowania pociągu, który miałby kursować na w/w trasie. Pragnę wyjaśnić, że uruchamiania pociągu w w/w relacji nie przewiduje ani podpisana z „PKP Intercity umowa o świadczenie usług publicznych ani również „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym” – dodaje Sławomir Żałobka.
Za takie połączenia powinni odpowiadać marszałkowie
MIR tłumaczy dalej, że przewozy międzywojewódzkie spełniają rolę przewozów dalekobieżnych, których zadaniem jest połączenie regionów w obrębie kraju, a nie realizowanie przewozów w ramach województwa np. przez obsługę przewozów w ramach województw małopolskiego i świętokrzyskiego.
– Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym organizatorem przewozów o charakterze lokalnym jest samorząd województwa właściwego ze względu na zasięg terytorialny prowadzonych przewozów kolejowych a obsługa tych połączeń leży w gestii przewoźnika kolejowego, który realizuje takie połączenia otrzymując na powyższy cel środki z budżetu województwa. W tej sytuacji zarówno minister jak i marszałkowie jako organizatorzy przewozów każdy w zakresie swej właściwości dysponują środkami na dofinansowanie przewozów z własnych budżetów – informuje podsekretarz stanu w MIR.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.