Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że MIR przedstawił ambasadorowi Francji stanowisko polskiego rządu w sprawie problemu wokół kontraktu na dostarczenie przez Alstom 20 składów typu Pendolino dla PKP Intercity.
Jak poinformował „Puls Biznesu”, Alstom chce na razie przekazać pociągi homologowane tylko do prędkości 160 km/h. Na certyfikację wyższej prędkości na razie nie starczy czasu. Tymczasem już w maju producent ma, według umowy, przekazać PKP Intercity osiem pociągów z homologacją do prędkości 250 km/h. Marek Gawroński, rzecznik Alstomu, przyznał w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że producent chce przeprowadzić homologację dwuetapowo: najpierw miałaby być ona zgodna z krajowym systemem sygnalizacyjnym ograniczającym prędkość do 160 km/h, a następnie docelowo do 250 km/h.
Według słów Gawrońskiego, pierwsze osiem składów, które Alstom musi dostarczyć w maju 2014 r., będzie mogło jeździć z prędkością 160 km/h. Docelowo cały zamówiony tabor, czyli 20 pociągów, otrzyma homologację umożliwiającą rozwijanie prędkości 250 km/h. Producent deklaruje, że nastąpi to w IV kwartale 2014 r.
Jak pisze „PB”, producent może mieć nawet kłopot z uzyskaniem homologacji dla prędkości 160 km/h w maju, bo do dokumentów złożonych przez Alstom zastrzeżenia ma Urząd Transportu Kolejowego. PKP IC mogą nałożyć na Alstom karę 500 tys. euro miesięcznie za każdy skład, który nie będzie dostarczony zgodnie z warunkami zamówienia. Piotr Popa, rzecznik MIR, mówi w rozmowie z „RK”, że umowę z Alstomem należy respektować stanowczo. Identyczne stanowisko w tej sprawie zajmuje zarówno resort, jak i Intercity.
– PKP IC egzekwuje od producenta dostarczenie zamówionego produktu, w czasie i na warunkach określonych w umowie. Kontrakt podpisany z firmą Alstom, zobowiązuje producenta do przekazania pociągów posiadających homologację dopuszczającą eksploatację na terenie Polski z prędkością do 250 km/h. Inne działanie stanowiłoby istotne naruszenie warunków zamówienia. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oczekuje, że producent wywiąże się ze spoczywających na nim obowiązków. Resort infrastruktury i rozwoju przedstawił wczoraj ambasadorowi Francji swoje stanowisko w tej sprawie – poinformował Piotr Popa.
Alstom jest holdingiem z kapitałem francuskim, jednak „polskie” Pendolino produkowane są w fabryce Alstomu we włoskim Savigliano. Podpisany w 2011 r. kontrakt na dostawę dwudziestu 7-członowych składów dla PKP IC jest wart 2,64 mld zł.