W związku z uchwaleniem „ustawy bramkowej" eksperci zaapelowali o analogiczne obniżenie opłat za infrastrukturę dla przewoźników kolejowych, co pozwoliłoby obniżyć ceny biletów. Ministerstwo odpowiada, że nie pozwalają na to przepisy.
Około 50 mln zł wyda w tym roku rząd na pokrycie strat związanych z odstąpieniem od pobierania opłat na A1. To efekt przygotowanej w ekspresowym tempie „ustawy bramkowej", o której pisał portal RynekInfrastruktury.pl. – To, że kolej na tym nie zyska jest pewne jak amen w pacierzu. Chaotyczne działania pod publiczkę prowadzą do tego, że prowadzimy od lat w Polsce politykę niezrównoważonego rozwoju transportu – komentował ustawę dla „RK" przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski.
Przeciwny chaotycznym działaniom rządu jest nie tylko RBF. W związku z uchwaleniem „ustawy bramkowej", Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Kolejowego zwróciło się do MIR z wnioskiem o przygotowanie podobnej regulacji w odniesieniu do transportu kolejowego. – Inaczej pogorszy się konkurencyjność kolei – dowodzą. List można pobrać w całości na portalu Monitor.
Analogiczne do autostrad obniżenie opłat za infrastrukturę dla przewoźników kolejowych pozwoliłoby np. obniżyć ceny biletów kolejowych na trasach konkurujących z autostradami. Portal „Rynek Kolejowy" poprosił ministerstwo o odniesienie się do listu SEiMTK. Według odpowiedzi, postulat nie będzie nawet analizowany bo na jego spełnienie i tak nie pozwalają przepisy. A na ekspresową ustawę kolej nie ma co liczyć.
– Zasady ustalania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, w tym warunki stosowania ulg w tych opłatach, są zharmonizowane w całej Unii Europejskiej, co wynika z postanowień dyrektywy 2012/34/UE i rozporządzenia (UE) 909/2015 wydanego na jej podstawie. W prawie krajowym kwestię tę reguluje ustawa o transporcie kolejowym oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 5 czerwca 2014 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej. Przywołane przepisy nie przewidują możliwości zastosowania dla przewoźników kolejowych zwolnień z obowiązku ponoszenia opłat w sposób analogiczny do rozwiązań wprowadzonych w transporcie drogowym w drodze ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym – poinformował „RK" Piotr Popa, rzecznik prasowy MIR.