Ministrowie państw Grupy Wyszehradzkiej podpisali wczoraj deklarację w sprawie rozwoju kolei dużych prędkości. Ma powstać studium wykonalności połączenia Warszawa – Budapeszt.
Budowa kolei dużych prędkości, szlak Via Carpatia i Pakiet Mobilności były tematami spotkania ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z ministrami państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) – ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Peterem Szijjarto, ministrem transportu i budownictwa Słowacji Árpádem Érsekiem oraz Danem Ťokiem, ministrem transportu Czech, które odbyło się 1 października 2018 r. w Szczyrbskim Plesie na Słowacji. Ministrowie podpisali również deklarację w sprawie rozwoju kolei dużych prędkości we wszystkich państwach Grupy Wyszehradzkiej – donosi Ministerstwo Infrastruktury.
– Dzisiejsza deklaracja potwierdza, że w projekcie rozwoju kolei dużych prędkości będą brały udział cztery państwa. To niewątpliwie przedsięwzięcie cywilizacyjne, które może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej na korzyść naszego regionu. Kolej Dużych Prędkości będzie łączyć kraje Grupy Wyszehradzkiej, podobnie jak połączy je Via Carpatia – powiedział minister Adamczyk cytowany przez stronę ministerstwa.
Międzynarodowa trasa drogowa Via Carpatia połączy północ i południe Europy i będzie przebiegać między innymi przez kraje Grupy V4. – Cieszę się, że wszystkie państwa zaangażowane w projekt Via Carpatia podkreślają znaczenie tego korytarza dla UE i jej sąsiadów oraz potwierdzają jego wysoką rangę. Jest to dla nas powód do zadowolenia, ale i motywacja do intensyfikacji wspólnych działań zmierzających do wpisania całej trasy do sieci bazowej TEN-T podczas jej najbliższej rewizji – mówił Adamczyk. Ministrowie krajów V4 rozmawiali również o Pakiecie Mobilności.
Będzie grupa roboczaJak donosi "Dziennik Gazeta Prawna", deklaracja zakłada powołanie grupy roboczej, która będzie się spotykać regularnie w każdym kwartale i nadzorować przygotowania nad pracami przy studium wykonalności szybkiej kolei między tymi stolicami.
Jak czytamy, od kilku miesięcy wstępne prace studialne prowadzi Instytut Kolejnictwa. Jego wicedyrektor dr. Andrzej Massel przyznaje w rozmowie z DGP, że jego placówka uczestniczy w pracach na ten temat. Zaznacza jednak, że badania są na bardzo wstępnym etapie. – Trzeba będzie zbadać m.in. różne warianty trasy. Wszystkie cztery kraje muszą uzgodnić najlepszy korytarz – mówi Massel.
Nierealny czas przejazduPierwsza deklaracja w sprawie budowy połączenia KDP do Budapesztu
padła w lutym tego roku. Jak zapowiedział, czas przejazdu pociągu pomiędzy stolicami Polski i Węgier miałby zostać dzięki temu
skrócony do czterech godzin. Aktualne plany i analizy przewidują jednak przynajmniej pięciogodzinny czas przejazdu. Obszerną analizę Jana Raczyńskiego i Agaty Pomykały z Instytutu Kolejnictwa na ten temat
można przeczytać tutaj.