Poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury o wyjaśnienie, dlaczego od nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać od 13 grudnia, duża grupa pociągów PKP Intercity zmieni swoje krótkie postoje techniczne na zatrzymania handlowe.
Z odpowiedzi wynika, że to resort infrastruktury jest autorem zmian, które sprawią, że do listy miejsc z postojami handlowymi dołączą niewielkie stacje, zlokalizowane często w pobliżu małych osad ludzkich (
specyfikę tych zmian opisujemy dokładnie w tym tekście).
– Zmiana części postojów technicznych pociągów dalekobieżnych na postoje handlowe ma na celu umożliwienie pasażerom korzystania z podróży pociągiem z przystanku, na którym następuje jego zatrzymanie. Organizator międzywojewódzkich przewozów pasażerskich podjął decyzję o wprowadzeniu postojów handlowych na przystankach i stacjach, na których realizowane będą postoje techniczne, spełniające określone warunki (w tym trwające co najmniej w całym terminie danego zamknięciowego rozkładu jazdy). Przekształcenia dotyczą tylko lokalizacji zapewniających podróżnym przede wszystkim bezpieczne wsiadanie i wysiadanie do/z pociągów, także w jednym kierunku jazdy – napisał w odpowiedzi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu infrastruktury.
Z odpowiedzi ministerstwa jasno wynika, że postoje realizowane w miejscach, np. gdzie pociąg oczekuje na wolny tor na liniach jednotorowych, nie będą stałe i będą zmieniały się w zależności od warunków prowadzenia ruchu określonych przez PKP PLK.
– Wprowadzenie tej zmiany nie wpłynie na wydłużenie czasu przejazdów pociągów, gdyż z uwagi na wymogi prowadzenia ruchu, pociągi te zatrzymałyby się w danej lokalizacji (przy krawędzi peronowej), ale wyłączona byłaby możliwość wsiadania i wysiadania. Postoje techniczne przekwalifikowane na handlowe są wprowadzone na określony czas i zostaną zniesione po ustąpieniu przyczyn technicznych zatrzymania pociągu na danej stacji czy przystanku osobowym – czytamy.
Zapytaliśmy również o ministerstwo, na jakich warunkach podróżni mogą kupować bilety na pociągi PKP Intercity, skoro w niemal wszystkich nowych miejscach ich zatrzymania brakuje kas biletowych, a często nawet zasięg sieci komórkowych jest ograniczony. To istotne zwłaszcza z uwagi na obostrzenia pandemiczne, w związku z którymi bilety można sprzedawać jedynie na połowę miejsc siedzących, a wejście na pokład pociągu bez miejscówki skutkuje wysoką opłatą dodatkową.
– Rezerwacje miejsca od/do przystanku/stacji, na której został ustanowiony tymczasowy postój handlowy, są dokonywane zgodnie z obowiązującymi regulacjami. Jeśli na danym przystanku nie ma kasy, a pasażer nie zdąży zakupić biletu na stronie www.intercity.pl lub w aplikacji mobilnej, powinien zgłosić się do konduktora jeszcze na peronie, przed wejściem do pociągu, w celu nabycia biletu – odpisał rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury Szymon Huptyś.