– Ponad 1,9 mld zł unijnej dotacji na tabor wyprodukowany przez Pesę Bydgoszcz SA zostało w pełni wykorzystane. To efekt wdrażanego przez Ministerstwo Rozwoju „Programu naprawczego dla funduszy Polityki Spójności 2007-2013” – informuje ministerstwo.
Podjęte działania pozwoliły nie tylko uratować zagrożone fundusze europejskie, ale także w całości zrealizować kontrakty na budowę i dostawę pociągów dla PKP Intercity oraz tramwajów zamówionych przez samorządy kilku miast.
Ostatnie sztuki taboru tramwajowego i kolejowego PESA SA przekazała kontrahentom 30 grudnia 2015 r. Chodzi o pojazdy produkowane w ramach zamówień realizowanych w projektach dofinansowywanych z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W tej puli znalazło się między innymi 20 pociągów DART zamówionych przez PKP IC, dla których dotacja z UE to 574 mln zł
– Jeszcze w połowie ubiegłego miesiąca kwestia unijnego wsparcia dla siedmiu z dwudziestu realizowanych przez PESA SA kontraktów stała pod znakiem zapytania, ze względu na znaczne opóźnienia w dostawach taboru – powiedział Witold Słowik, wiceminister rozwoju. Według stanu na 16 listopada 2015 r., z ogólnej liczby 571 sztuk taboru odebranych było 429 (75 proc.). Pozostałe 142 (25 proc.) jednostki były w produkcji.
Kluczowe wyzwanie stanowiło przeprowadzenie do końca 2015 r. odbiorów całego taboru. Jego część pozostawała nadal w produkcji, a pełny odbiór pojazdu może trwać od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu dni.
– Aby uniknąć opóźnień Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaproponowało zdeponowanie płatności za wyprodukowane i odebrane warunkowo pojazdy na rachunkach powierniczych – podkreślił wiceminister Słowik. – To swego rodzaju zaliczka na rzecz wykonawcy, traktowana jako wydatek, który może być rozliczony z Komisją Europejską – dodał Paweł Szaciłło, dyrektor CUPT.
Dzięki wypracowanym rozwiązaniom prawnym, a także dzięki pełnemu zaangażowaniu beneficjentów i PESA Bydgoszcz SA, udało się zapewnić pełne wykorzystanie 1,93 mld zł dotacji przed 31 grudnia 2015 r., w którym upływa przewidziany w unijnym prawie, termin kwalifikowalności wydatków dla dofinansowywanych inwestycji z funduszy na lata 2007-2013.
W tabeli poniżej znajduje się zestawienie siedmiu kontraktów realizowanych przez PESA S.A., których realizacja była zagrożona: