Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ministerstwo Przemysłu potwierdza: linia 229 to priorytet dla elektrowni jądrowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
30-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ministerstwo Przemysłu potwierdza: linia 229 to priorytet dla elektrowni jądrowej
fot. PKP PLK
Dobre wieści dla planowanej modernizacji kolejowego połączenia Kartuz z Lęborkiem. Ministerstwo Przemysłu nadało zadaniu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Szukamy wykonawcy prac na trasie, której reaktywacja stworzy nowe możliwości podróżowania koleją w tej części województwa pomorskiego – informują PKP PLK.

Po modernizacji odcinek linii 229 między Kartuzami a Lęborkiem będzie stanowił alternatywne połączenie kolejowe do planowanej elektrowni. O znaczeniu zadania świadczy fakt, iż decyzją Ministerstwa Przemysłu nadany został mu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.

– To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.

Spółka jest w trakcie wyboru wykonawcy dla zadania „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Zwycięzca przetargu przygotuje projekt inwestycji oraz zrealizuje prace budowlane. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kwartale bieżącego roku, a zakończenie inwestycji w I kwartale 2028 r.

Ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 r. PKP PLK planują przebudowę stacji i przystanków z dostosowaniem ich do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej. Modernizacja linii 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części województwa pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork.

Dostęp do planowanej w gminie Choczewo elektrowni jądrowej będzie zapewniony w pierwszym etapie od strony Lęborka (dzięki pracom na odcinku linii 229 Lębork – Łeba). Zmodernizowana zostanie również linia 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo. Zadaniem towarzyszącym będzie budowa nowych odcinków z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią  229 w obszarze stacji Steknica. Do elektrowni dojadą pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, powstaną też nowe kolejowe punkty handlowe. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na trasie Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Zarządca infrastruktury przygotowuje właśnie dokumentację projektową dla zadania „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Pierwsze przetargi na prace budowlane mają zostać ogłoszone jeszcze w tym roku. Pierwsze z nich będzie dotyczyło modernizacji linii Lębork – Łeba. Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych jest planowane w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r. Więcej na temat linii kolejowych mających obsługiwać pierwszą polską elektrownię jądrową piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jacek Poniewierski w zarządzie Torpol

Biznes

Jacek Poniewierski w zarządzie Torpol

Redakcja 29 stycznia 2025

Gdańsk wyremontował 100-letniego Bergmanna

Zintegrowany transport

Gdańsk wyremontował 100-letniego Bergmanna

UM Gdańsk, gdansk.pl 30 stycznia 2025

Łódzki tunel średnicowy: Tarcza TBM Katarzyna ruszy wiosną?

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest szansa na reaktywację linii 229 od Lęborka aż do Trójmiasta

Infrastruktura

Jest szansa na reaktywację linii 229 od Lęborka aż do Trójmiasta

Michał Szymajda 09 stycznia 2024

Do Kartuz znów można dojechać pociągiem. Na peron tymczasowy

Infrastruktura

Jest umowa na nowy przystanek Otomino na bajpasie kartuskim

Infrastruktura

Jest umowa na nowy przystanek Otomino na bajpasie kartuskim

kł, Rynek Kolejowy 06 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Jacek Poniewierski w zarządzie Torpol

Biznes

Jacek Poniewierski w zarządzie Torpol

Redakcja 29 stycznia 2025

Gdańsk wyremontował 100-letniego Bergmanna

Zintegrowany transport

Gdańsk wyremontował 100-letniego Bergmanna

UM Gdańsk, gdansk.pl 30 stycznia 2025

Łódzki tunel średnicowy: Tarcza TBM Katarzyna ruszy wiosną?

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest szansa na reaktywację linii 229 od Lęborka aż do Trójmiasta

Infrastruktura

Jest szansa na reaktywację linii 229 od Lęborka aż do Trójmiasta

Michał Szymajda 09 stycznia 2024

Do Kartuz znów można dojechać pociągiem. Na peron tymczasowy

Infrastruktura

Jest umowa na nowy przystanek Otomino na bajpasie kartuskim

Infrastruktura

Jest umowa na nowy przystanek Otomino na bajpasie kartuskim

kł, Rynek Kolejowy 06 listopada 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5