Nie zapowiada się przełom, który doprowadziłby do modernizacji dwóch ważnych regionalnych linii kolejowych na Opolszczyźnie.
Pierwotnie pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa opolskiego miały starczyć na przeprowadzenie modernizacji linii Nysa – Opole, a także Nysa – Brzeg i Opole – Kluczbork. Ostatecznie okazało się jednak, że środki finansowe z RPO są na tyle ograniczone, że pieniędzy starczy tylko na pierwszy projekt. PKP PLK co prawda ogłosiły
przetargi dotyczące tych linii, ale chodzi wyłącznie o przygotowanie projektu modernizacji oraz wystaranie się o pozwolenie na budowę. Budowę, która nie wiadomo, czy w ogóle się rozpocznie.
– Ze względu na ograniczoną wysokość środków dostępnych w ramach RPO w obecnej perspektywie finansowej niniejszy projekt ujęty jest w KPK i przewidziany do realizacji w RPO w zakresie opracowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej. Ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji technicznej dla tej inwestycji stanowi jeden z etapów przygotowania do realizacji robót. W przypadku pozyskania dofinansowania, roboty budowlane planowane są do realizacji w perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027 – napisał Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za kolej, w odniesieniu zarówno do linii Nysa – Brzeg i Opole – Kluczbork.
Minister zaznacza, że wprawdzie Rada Ministrów uchwałą z 19 lutego 2019 r. podniosła
finansowanie Krajowego Programu Kolejowego, ale „dodatkowe środki nie mają wpływu na wielkość budżetu dostępnego w ramach RPO”. Pieniądze mają bowiem ratować zagrożony dotąd, ze względu na drogie oferty w przetargach, program modernizacji linii do portów w Gdyni, Gdańsku i Świnoujściu. Dodatkowo – wcale nie jest pewne, że UE w kolejnej perspektywie będzie wspierać modernizację takich linii jak 288, czy 301 i 293.
Co ciekawe: minister nie wspomniał, że wykonanie modernizacji linii, możliwe byłoby ze środków w ramach programu Kolej Plus. Samorządy same musiałby postarać się o nie, zgodnie z zasadą programu, same przekazując pieniądze, które pokryłyby 15% kosztów prac.
Tymczasem w przetargu na wykonanie projektu przebudowy trasy
Nysa – Brzeg i
Opole – Kluczbork trwa składanie ofert. Otwarcie kopert z nimi przesunięto ostatnio kolejno na 16 i 17 kwietnia.