Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w wyjaśnieniu przekazanym Rynkowi Kolejowemu, jednoznacznie stwierdza, że maksymalne ceny energii elektrycznej wprowadzone ustawą z 27 października będą dotyczyły regionalnych, kolejowych przewoźników pasażerskich.
MKiŚ poinformowało, że ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku, precyzyjnie wskazuje, iż podmioty świadczące usługi na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie, w jakim zużywają energię elektryczną na potrzeby wykonywania zadań zleconych i zadań własnych, w tym usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, z zakresu m.in. transportu zbiorowego (art. 2 pkt 2 lit d tiret 3 tej ustawy), kwalifikują się do grona odbiorców uprawnionych do skorzystania z mechanizmu ceny maksymalnej.
Taka interpretacja w zakresie podmiotów świadczących usługi przewozów transportem kolejowym nie była jednak jeszcze kilka tygodni temu do końca jasna. W połowie października pisaliśmy o tym, że w przyjętym przez rząd w piątek, 14 października projekcie Ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej znalazły się zapisy, które
zdawały się ratować sytuację komunikacji miejskiej, ale nie kolei pasażerskiej.
W kolejnych dniach pojawiały się informacje o tym, że regulacje mogą dotyczyć tylko niektórych podmiotów, ale przedstawiciele Ministerstwa Klimatu w odpowiedziach udzielanych dziennikarzom mówili o objęciu regulacjami wszystkich przewoźników. W
działania na rzecz przyjęcia korzystnych dla kolei rozwiązań zaangażowały się organizacje kolejowe, takie jak RBF czy IGTL.
W grudniu poprosiliśmy o uzupełnienie tych informacji oraz dokładne stanowisko MKiŚ, które przypomniało, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. „Zaś w świetle art. 14 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorstwa komunalne, w stosunku do których rada gminy do dnia 30 czerwca 1997 r. nie postanowiła o wyborze organizacyjno-prawnej formy lub o ich prywatyzacji, ulegają z dniem 1 lipca 1997 r. przekształceniu w jednoosobową spółkę gminy, z mocy praw. Tak więc w przepisach tych jest mowa również o podmiotach, których udziałowcem (bez wskazania czy większościowym czy też mniejszościowym) jest jednostka samorządu terytorialnego (zarówno gmina, jak i powiat czy województwo) w zakresie, w jakim zużywają energię elektryczną na potrzeby wykonywania zadań zleconych i zadań własnych, w tym usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, do których należy m.in. świadczenie usług w zakresie transportu zbiorowego”.
Resort spytaliśmy również, czy podmioty zajmujące się obrotem energią elektryczną mogą mieć pewność, że takie firmy jak: Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, ŁKA, PKP SKM, Polregio i SKM w Warszawie spełniają wymogi które znalazły się w art. 2 pkt 2 lit c. ustawy?
Ministerstwo odpowiedziało, że „każda z wymienionych w pytaniu spółek, może mieć rozliczane swoje zużycie energii elektrycznej po cenie maksymalnej, o której mowa w ustawie dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku”.