PKP PLK wciąż nie wyłoniły wykonawcy modernizacji kilku istotnych z punktu widzenia Śląska linii na południu tego regionu. Chodzi o kompleksową naprawę linii 694/157/190/191 organiczonych miejscowościami Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn – Wisła Głębce.
Oferty na modernizację linii, podzielone na trzy pakiety: A, B i C, poznaliśmy w połowie lutego 2019. Okazało się, że tylko w pakiecie C, dotyczącym przebudowy automatyki, udało się uzyskać oferty poniżej kosztorysu, ale jest to zarazem najtańsza z branż w tym zadaniu modernizacyjnym. Od lutego PKP PLK wspólnie z województwem śląskim, zastanawia się co dalej zrobić z projektem, na który region zdobył pieniądze z RPO.
– W przedmiotowym postępowaniu przetargowym oferty dla zadań A i B przewyższyły budżet zamówienia o około 110 mln zł. W związku z brakiem wystarczających środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020 (RPO WŚ) podjęto działania mające na celu wypracowanie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego (UMWŚ) rozwiązań pozwalających na realizację przedmiotowego projektu – napisał Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Matusznego.
Jak dowiadujemy się z oświadczenia resortu, obecnie PKP PLK SA oczekuje na stanowisko UMWŚ w przedmiotowej sprawie. Niestety, jest bardzo prawdopodobne, że planowany pierwotnie okres realizacji projektu na lata 2019-2021 może ulec zmianie.
Tak stało się już z projektem modernizacji linii nr 8 oraz
z linią 202 na Pomorzu. Natomiast przykładem inwestycji realizowanej ze środków z RPO, gdzie nie starczyło pieniędzy na cały założony pakiet linii,
są inwestycje na Opolszczyźnie.