Choć modernizacja odcinka linii kolejowej nr 8 od Skarżyska-Kamiennej przez Kielce do Kozłowa znalazła się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego, nie dojdzie do jej realizacji do 2023 roku. Grupa posłów ze świętokrzyskiego zauważa, że „może doprowadzić to do marginalizacji transportu kolejowego w regionie oraz znacznego obniżenia tempa rozwoju województwa”.
Posłanka Marzena Okła-Drewnowicz (podobną interpelację złożyło także 6 innych posłów z regionu) zauważa, że projekt modernizacji linii 8 na wspomniany odcinku trafił w 2016 roku z listy rezerwowej KPK na listę podstawową, co pozwalało mieć pewność, że inwestycja zostanie zrealizowana. Tymczasem w lutym 2019 nastąpiło ograniczenie finansowania inwestycji z kwoty 593,4 milionów złotych do jedynie 20 milionów złotych w ramach Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023. Projekt zostawiono więc na liście podstawowej, ale ogołocono go z prac budowlanych, zapewniając finansowanie tylko dla fazy projektowania.
– W moim odczuciu jest to sprzeczne z ideą zrównoważonego rozwoju, której założeniem w przełożeniu na warunki naszego kraju jest zasypywanie dystansu dzielącego tzw. Polskę A i Polskę B. Zaniepokojenie tą decyzją wyraził Sejmik Województwa Świętokrzyskiego w stanowisku z dnia 25 marca 2019 r. – informuje posłanka i pyta, jakie merytoryczne przesłanki zadecydowały o ograniczeniu finansowania inwestycji i czy istnieje jakakolwiek możliwość przywrócenia planowanej kwoty wydatkowania dla tej inwestycji?
MI: projekt modernizacji będzie zakładał więcej zmian
W odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury potwierdza, że w 2016 roku, w ramach aktualizacji KPK, projekt modernizacji odcinka Skarżysko-Kamienna – Miechów został przesunięty na listę podstawową, a wartość jego planowanego dofinansowania zwiększono do 593,4 mln zł. W październiku 2017 r. zawarta została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej.
– W trakcie prowadzonych prac przygotowawczych zakres projektu został zwiększony w celu lepszego dopasowania do potrzeb przewozowych – zaznacza Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny za kolej. Przedstawia najistotniejsze zmiany, które obejmuje dokumentacja.
Chodzi na przykład o zwiększeniu prędkości do 120 km/h na LOT A (odcinek Skarżysko-Kamienna – Sitkówka Nowiny) oraz do 140/160 km/h na LOT B (odcinek Sitkówka Nowiny – Kozłów), a także zwiększenie długości torów głównych dodatkowych na stacjach po to, by mógł być prowadzony ruch pociągów towarowych o długości do 750 m. PKP PLK chcę ponadto uwzględnić na odcinku Tumlin/Kielce – Sitkówka Nowiny planowanej szprychy do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Trwają także uzgodnienia z miastem Kielce odnośnie wykonania nadbudowy peronów na dworcu kolejowym w Kielcach. Ponadto w związku z uzgodnieniami z Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego zakłada się budowę dwóch nowych przystanków osobowych Kielce Białogon (zmiana lokalizacji) i Kielce Witosa. (…) Ze względu na zawarcie w dniu 17 maja 2018 r. porozumienia ramowego z Gminą Suchedniów i Powiatem Skarżyskim zakłada się budowę m.in. bezkolizyjnego skrzyżowania (wiaduktu kolejowego) linii kolejowej nr 8 z drogą powiatową nr 0578T – opisuje zmiany w projekcie Andrzej Bittel.
Czasu na prace budowlane zabraknie
Niestety przedstawiciel resortu konkluduje również, że z uwagi na ww. rozszerzenie zakresu inwestycji okres projektowania najprawdopodobniej ulegnie wydłużeniu. Wpłynie to na przesunięcie terminu realizacji robót budowlanych oraz na wzrost wartości inwestycji (do 1,2-1,5 mld zł). Zdaniem Andrzeja Bittela konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji lokalizacyjnej z uwzględnieniem rozszerzonego zakresu projektu zajmie zbyt dużo czasu.
– W związku z powyższym w ramach aktualizacji KPK w lutym 2019 roku, wartość przedmiotowego projektu została ograniczona w taki sposób, aby możliwe było efektywne zrealizowanie dokumentacji przygotowawczej i prac projektowych, których wartość opiewa na kwotę ok. 20,8 mln zł. – odpowiada posłom ze świętokrzyskiego, tym samym nie dając nadziei na realizację inwestycji do roku 2023, pomimo tego, że znalazła się na liście podstawowej KPK, priorytetowej w realizacji.
Resort z optymizmem patrzy na przyszłość modernizacji „ósemki"
W piśmie ministerstwa padają za to dość mętne deklaracje, że po 2021 roku prace budowlane zostaną wykonane. – Ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana dostępnością środków finansowych, niemniej jednak zakłada się, że w pierwszej kolejności do realizacji skierowane zostaną projekty, które będą dobrze przygotowane – czytamy. Resort zakłada, że na dokończenie linii 8 znajdą się pieniądze z Unii Europejskiej. Pomimo, że konkretów brakuje, MI zaleca optymizm.
– Dotychczasowe rozmowy z Komisją Europejską wskazują na to, że polityka transportowa UE zostanie utrzymana i transport kolejowy będzie nadal intensywnie wspierany. Pozwala to przyjąć optymistyczne założenie, że środki na inwestycje kolejowe w przyszłej perspektywie finansowej UE zostaną utrzymane na obecnym poziomie i kontynuacja rozpoczętych projektów będzie możliwa – napisał Andrzej Bittel.
Modernizacja linii 8 na odcinku od Skarżyska do Kielc i Kozłowa to największa jak dotąd inwestycja, która pomimo umieszczenia na liście podstawowej KPK, nie zostanie zrealizowana pomimo zapewnienia jej unijnego dofinansowania. Coraz większe chmury gromadzą się też nad sztandarową inwestycją na Pomorzu:
modernizacją linii 202.