Posłowie Tomasz Nowak i Paweł Bieńkowski zapytali Ministerstwo Infrastruktury o szanse budowy nowej normalnotorowej linii kolejowej z Konina do Turka. Resort potwierdza, że taka inwestycja może być realizowana w ramach programu Kolej+.
Posłowie w interpelacji zapytali ministerstwo o to na jakim etapie jest aktualnie inwestycja, którą rząd zapowiedział przed wyborami samorządowymi, a także o to jaki jest przewidywany termin przeprowadzenia inwestycji oraz ile będzie kosztowała. Posłowie chcieliby także wiedzieć, jakiego wkładu własnego samorządów będzie oczekiwał rząd przy prowadzeniu inwestycji.
– Wymieniona inwestycja wpisuje się w katalog zadań zidentyfikowanych w ramach Programu Kolej+. Szacunkowa wielkość niezbędnych nakładów finansowych dla całego projektu wynosi obecnie 600 mln zł, jednakże należy podkreślić, że wartość zadania zostanie docelowo określona na etapie przygotowania dokumentacji przedprojektowej – napisał w odpowiedzi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI.
Zarówno prace przedprojektowe, ani tym bardziej projektowe jeszcze nie wystartowały, raczej nie ma jednak szans na ich początek w najbliższych miesiącach, ponieważ obecnie cała uwaga PKP PLK jak i PKP SA skupiona jest na realizacji modernizacji zaplanowanych w Krajowych Programie Kolejowym. Resort szacuje jednak, że czas realizacji projektu można wstępnie ocenić na ok. 6 lat (wraz z przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej i projektowej).
– Zgodnie z założeniami Programu, po jego wdrożeniu, PKP PLK SA będzie informować zainteresowane podmioty o możliwości i zasadach wspólnej realizacji zadań inwestycyjnych kwalifikujących się do wsparcia – napisał Bittel. Wstępnie zaznaczono jednak, że zaangażowanie samorządów lokalnych powinno wynosić 15% finansowania całego projektu.
Nowa linia z Turku do Konina znalazła się na wstępnej liście projektów do realizacji w ramach programu Kolej+,
o której można przeczytać tutaj. Do 1991 roku Turek miał dostęp do kolei wąskotorowej, której regularną działalność w tym roku zawieszono. Pociągiem można było dojechać jednak do Kalisza, a nie do Konina, znajdującego się na ważnej magistrali E20 Warszawa – Poznań, obecnie modernizowanej.