Partnerzy serwisu:
Biznes

MI o oczekiwaniach wobec PKP Cargo i związkowców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
20-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
MI o oczekiwaniach wobec PKP Cargo i związkowców
fot. PKP Cargo
– Oczekiwaniem Skarbu Państwa wobec strony społecznej jest przede wszystkim zrozumienie nadrzędnego celu, któremu mają służyć dzisiejsze trudne decyzje, dotykające wielu pracowników – pisze Ministerstwo Infrastruktury o trwającej restrukturyzacji i zwolnieniach grupowych w PKP Cargo. Resort podkreśla, że nie może podejmować żadnych działań władczych wobec przewoźnika, ale podejmuje działania mające na celu rozwój całego krajowego rynku kolejowego.

Kilka dni temu PKP Cargo poinformowało o uruchomieniu zwolnień grupowych, w ramach których prace straci maksymalnie 4142 osób, zaś wczoraj przestał obowiązywać Pakt Gwarancji pracowniczych. Sytuacja finansowa i przewozowa spółki nie jest najlepsza, a nowy zarząd, i to wspólnie ze związkami zawodowymi, apeluje o wypłacenie rekompensaty za tzw. „decyzje węglowe” poprzedniego rządu. Oczywiście większość działań obecnego zarządu jest przez związki zawodowe krytykowana.

Taka sytuacja zapewne wywołuje zaniepokojenie w resorcie infrastruktury, ale trzeba pamiętać o tym, że nie posiada on uprawnień pozwalających na podejmowanie jakichkolwiek działań władczych wobec podmiotów prawa handlowego. Udało się nam jednak dowiedzieć jakie są oczekiwania resortu wobec nowego zarządu, jak i związków zawodowych.

Czego oczekuje Ministerstwo infrastruktury?

– Minister Infrastruktury, działając w imieniu Skarbu Państwa jako akcjonariusza PKP SA, oczekuje, że wszystkie podjęte przez organy zarządzające działania będą zgodne z zobowiązującymi przepisami prawa i będą prowadzone w dialogu ze stroną społeczną, a w konsekwencji pozwolą spółce PKP Cargo na odbudowę pozycji na rynku, co pozytywnie wpłynie także na sytuację spółek z jej Grupy Kapitałowej – pisze Anna Szumańska, rzecznik prasowa Ministerstwa Infrastruktury.

Dodaje przy tym, że oczekiwaniem Skarbu Państwa wobec strony społecznej jest przede wszystkim zrozumienie nadrzędnego celu, któremu mają służyć dzisiejsze trudne decyzje, dotykające wielu pracowników. – Wprowadzane działania restrukturyzacyjne są przemyślane i zakładają osiągniecie konkretnych efektów, jednak ich powodzenie będzie zależało w głównej mierze od zaangażowania, zrozumienia i współpracy wszystkich pracowników i organizacji związkowych z zarządami zarówno PKP Cargo SA, jak i PKP SA – dodaje Szumańska.

Rzeczniczka przypomina także, że jedynym możliwym forum do rozmowy Ministra Infrastruktury z partnerami społecznymi jest planowane posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa, w skład którego wchodzą przedstawiciele rządu, pracodawców i pracowników.

Kolej trzeba rozwijać

Resort zaznacza, że zła sytuacja w PKP Cargo przekłada się na cały rynek, który obecnie jest w fazie stagnacji i postępującego rozdrobnienia. Podobnie jak Urząd Transportu Kolejowego Ministerstwo Infrastruktury uważa, że konieczne są nie tylko działania restrukturyzacyjne w samym PKP Cargo, ale także takie, które wpłyną na pozytywnie na rozwój całego polskiego systemu transportowego.

– Ministerstwo Infrastruktury podejmuje szereg działań w zakresie swojej właściwości na rzecz rozwoju polskiego systemu transportowego. Ważnym elementem wsparcia i podniesienia konkurencyjności transportu kolejowego są zrealizowane oraz prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach Krajowego Programu Kolejowego inwestycje – przypomina rzecznika. Podkreśla także znaczenie „Rządowego programu wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”. Działania te mają doprowadzić do systematycznej poprawy stanu infrastruktury kolejowej i wzmocnienia roli transportu kolejowego.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MAP: Nie będzie odszkodowania dla PKP Cargo

Prawo i polityka

MAP: Nie będzie odszkodowania dla PKP Cargo

Roman Czubiński 22 sierpnia 2024

PKP Cargo bez Paktu Gwarancji Pracowniczych

Biznes

PKP Cargo bez Paktu Gwarancji Pracowniczych

Daniel Siwak 19 sierpnia 2024

Kto jest winny kryzysu w PKP Cargo? Wojewódka odpowiada Samkowi

Prawo i polityka

Problemy PKP Cargo – Déjà vu?

Biznes

Problemy PKP Cargo – Déjà vu?

Tadeusz Syryjczyk 17 sierpnia 2024

Zobacz również:

MAP: Nie będzie odszkodowania dla PKP Cargo

Prawo i polityka

MAP: Nie będzie odszkodowania dla PKP Cargo

Roman Czubiński 22 sierpnia 2024

PKP Cargo bez Paktu Gwarancji Pracowniczych

Biznes

PKP Cargo bez Paktu Gwarancji Pracowniczych

Daniel Siwak 19 sierpnia 2024

Kto jest winny kryzysu w PKP Cargo? Wojewódka odpowiada Samkowi

Prawo i polityka

Problemy PKP Cargo – Déjà vu?

Biznes

Problemy PKP Cargo – Déjà vu?

Tadeusz Syryjczyk 17 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5