Partnerzy serwisu:
Biznes

Ministerstwo Infrastruktury: Nowe przepisy pomogą PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
05-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Ministerstwo Infrastruktury: Nowe przepisy pomogą PKP Intercity
Fot. M. Szymajda
Resort Infrastruktury optymistycznie patrzy na szansę zatrudnienia brakujących na polskim rynku pracy maszynistów. Mają w tym pomóc nowe przepisy, które nieco liberalizują bariery wejścia do zawodu.

Rafał Weber w odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa wskazał, że jedną z przeszkód dla poprawienia punktualności i rozwoju siatki połączeń kolejowych jest brak młodych maszynistów na rynku pracy. Od nowego roku obowiązują jednak przepisy, które nieco liberalizują dostęp do zawodu.

– Minister infrastruktury w celu zwiększenia liczby nowych maszynistów podjął decyzję o wprowadzeniu zmian w rozporządzeniu w sprawie licencji maszynisty oraz w rozporządzeniu w sprawie wymagań zdrowotnych, badań lekarskich i psychologicznych oraz oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności – w zakresie obniżenia wymogów zdrowotnych dla kandydatów na maszynistów – napisał Rafał Weber, sekretarz stanu w resorcie.

Przedmiotowe zmiany weszły w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. i, zdaniem ministerstwa, przyczynią się do zwiększenia liczby kandydatów na maszynistów, którzy będą spełniali wymagania zdrowotne, co pozwoli na zmniejszenie deficytu maszynistów na rynku pracy powstałego wskutek występowania luki pokoleniowej na tym stanowisku pracy.

– Z deficytem maszynistów borykają się zarówno przewoźnicy pasażerscy, jak i towarowi. Należy przy tym podkreślić, że złagodzenie wymogów zdrowotnych dla kandydatów na maszynistów nie nastąpi kosztem obniżenia poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, gdyż nowe wymagania zdrowotne będą nadal mieściły się w wymaganiach określonych w dyrektywie 2007/59/WE, która jest stosowana we wszystkich państwach członkowskich UE – poinformował resort.

W praktyce dopływ maszynistów może sprawdzić, że można będzie np. obsadzić stanowiska pomocników maszynistów, bez których ponad 40 sztuk elektrowozów EP09 nie może rozpędzić się powyżej 130 km/h. Tam, gdzie mogą, pojadą one z dwuosobową obsadą z prędkością 160 km/h. Przepisy, nawet po zmianach, nie pozwalają bowiem rozpędzić w jednoosobowej obsadzie żadnych pojazdów bez ETCS powyżej 130 km/h. 

Więcej o zmianach można przeczytać tutaj. 
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5