– Budowa nowych linii kolejowych to konieczność. Każda nowa linia w Polsce, która wciąż zmaga się na kolei z zaszłościami porozbiorowymi, jest na wagę złota – powiedział Piotr Malepszak.
Malepszak przypomniał, że pierwszym sukcesem ministerstwa na polu budowy nowych linii kolejowych jest podpisanie umowy
na odcinek Limanowa – Klęczany w nowym śladzie. Tam też powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. To element większego, zapowiadanego od dziesięcioleci projektu Podłęże – Piekiełko, który przyspieszy pociągi Kraków – Nowy Sącz i Kraków – Zakopane. – Do tej pory tak odważnych projektów kolejowych w Polsce nie realizowano – powiedział.
Wiceminister zwrócił jednak mocno uwagę na konieczność priorytetyzacji inwestycji w nowe, szybkie linie.
– Nie ma żadnych wątpliwości co do konieczności budowy linii KDP z Warszawy przez Łódź do Wrocławia. Drugim etapem będzie budowa nowej, szybkiej linii z Łodzi do Poznania. Budowa tego „igreka” daje nam 470 kilometrów nowych linii. Mamy nadzieję, że Maciej Lasek (podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i pełnomocnik ds. CPK – dop. red.) za chwilę będzie z nami i razem będziemy prowadzić kolejowy projekt związany z CPK – powiedział Malepszak
Malepszak mocno podkreślił, że bardzo istotna jest poprawa parametrów istniejącej infrastruktury. W tym kontekście warto przypomnieć o planach podniesienia parametrów tzw. Protezy Koniecpolskiej w kontekście
przyspieszenia pociągów Wrocław – Warszawa.– Inwestycje będą prowadzone z mocnym nastawieniem na efekty dla przewoźników i pasażerów. Inne będą parametry dla linii lokalnych, inne dla magistralnych, po to, by efektywnie gospodarować środkami. Priorytetem ma być poprawa prędkości i przepustowości – dodał.