Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ministerstwo Infrastruktury chce czwartego toru na południe od Gdańska

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ministerstwo Infrastruktury chce czwartego toru na południe od Gdańska
fot. M. SzymajdaMiędzy Pszczółkami a Pruszczem brakuje jednego toru
Zaraz na południe od Gdańska zachodzi coraz większa konieczność odseparowania ruchu towarowego od dalekobieżnego. W miejscu gdzie kursują pociągi regionalne, TLK, IC, Pendolino i ciężkie składy towarowe chce zlecić budowę czwartego toru.

Zadanie, na które zwraca uwagę Ministerstwo Infrastruktury, dotyczy poprawy przepustowości na odcinku Gdańsk – Tczew. Ten duży plan składa się z zadań cząstkowych a na razie najważniejszym z nich jest budowa czwartego toru od Pruszcza Gdańskiego do Pszczółek. To właśnie w Pruszczu kumuluje się ruch pociągów regionalnych w kierunku Tczewa, składów PKP Intercity (w tym Pendolino, które może tu jeździć 200 km/h), a także ciężkich składów z węglem z Gdyni i z paliwem, z wielkiej bocznicy Lotosu zlokalizowanej w południowej części Gdańska.

– Chodzi o budowę czwartego toru na tym ciągu, który przynależałby do linii 260. Obecnie jest tu jeden tor wspomnianej linii, oraz dwa tory linii nr 9, która powinna być całkowicie odseparowana od ruchu towarowego – powiedział Piotr Malepszak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”. Nowy tor miałby się znaleźć po stronie parzystej, czyli pozwalającej wyjechać z Portu Gdańskiego. Chodzi o tor o długości 8,5 km.

– Obecnie tor nr 2 linii nr 9 jest najbardziej obciążonym torem na całej sieci kolejowej w Polsce. Ten tor przenosi 50 mln ton od masy pociągów rocznie. Na 8,5 kilometrach toru mamy obecnie kumulację ruchu regionalnego, składów IC, TLK i Pendolino, mamy ruch towarowy z portu – powiedział Malepszak.

Skąd wziąć pieniądze na taki projekt? W planie jest wykorzystanie środków z nowego Krajowego Programu Kolejowego, a konkretnie z rezerwy, która ma być stworzona przy nim z przeznaczeniem na poprawę przepustowości istniejącej sieci kolejowej i likwidacji wąskich gardeł. Wstępnie ocenia się, że budowa mogłaby trwać w latach 2029 i 2030. Byłaby o tyle trudna, że nie pod wszystkimi wiaduktami na linii jest obecnie rezerwa terenowa na czwarty tor. Na budowę nowego toru potrzeba też pozwoleń środowiskowych.

Inwestycja zapowiadana przez ministerstwo została przedstawiona wstępnie podczas prezentacji założeń Paktu Kolejowego dla Pomorza w Gdańsku, która miała miejsce 21 października.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Przetarg na szybkie pociągi będzie później

Tabor i technika

PKP Intercity: Przetarg na szybkie pociągi będzie później

Jakub Rösler 23 października 2024

Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK

Prawo i polityka

Ruszają konsultacje społeczne nowej linii wyjazdowej z Warszawy

Infrastruktura

Nowy przetarg na nowe tory do Tczewa

Infrastruktura

Nowy przetarg na nowe tory do Tczewa

Jakub Madrjas 03 stycznia 2018

Nowe tory do Tczewa? Są cztery oferty

Infrastruktura

Nowe tory do Tczewa? Są cztery oferty

Jakub Madrjas 24 października 2017

Zobacz również:

PKP Intercity: Przetarg na szybkie pociągi będzie później

Tabor i technika

PKP Intercity: Przetarg na szybkie pociągi będzie później

Jakub Rösler 23 października 2024

Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK

Prawo i polityka

Ruszają konsultacje społeczne nowej linii wyjazdowej z Warszawy

Infrastruktura

Nowy przetarg na nowe tory do Tczewa

Infrastruktura

Nowy przetarg na nowe tory do Tczewa

Jakub Madrjas 03 stycznia 2018

Nowe tory do Tczewa? Są cztery oferty

Infrastruktura

Nowe tory do Tczewa? Są cztery oferty

Jakub Madrjas 24 października 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5