Treść raportów Dragon Sector była rzeczowa i spójna z przyjętymi w branży praktykami z zakresu informatyki śledczej oraz inżynierii wstecznej oprogramowania - poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji w odpowiedzi na interpelację.
Paweł Olszewski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji udzielił odpowiedzi na interpelację posła Przemysława Wiplera ws. problemów z pociągami Impuls. Jak wyjaśnia wiceminister Olszewski, sprawą zajął się od strony Ministerstwa Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego działający na poziomie krajowym, prowadzony przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową - Państwowy Instytut Badawczy (CSIRT NASK) po zawiadomieniu przez firmę Serwis Pojazdów Szynowych z 5 grudnia 2022 roku. SPS prosił wówczas o interwencję w sprawie złożonego dwa miesiące wcześniej zawiadomieniu do UOKiK.
- Zespół CSIRT NASK ocenił raporty techniczne zespołu Dragon Sector jako wiarygodne - ich treść była rzeczowa i spójna z przyjętą metodologią zgodną z przyjętymi w branży praktykami z zakresu informatyki śledczej oraz inżynierii wstecznej oprogramowania. Sprawa w ocenie zespołu CSIRT NASK, jako zagrożenie cyberbezpieczeństwa mogła również wypełniać znamiona przestępstwa wymagając podjęcia czynności przez organy ścigania - przyznaje Ministerstwo Cyfryzacji dodając, że konsekwencją były spotkania z CBA i ABW członków Dragon Sector oraz zwołanie rządowego Kolegium ds. Cyberbezpieczeństwa. Na dalszym etapie czynności w tej sprawie prowadziła Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Warto zauważyć, że wszystko to trwało wiele miesięcy. Dopiero w rok po powiadomieniu organów państwa przez SPS o sprawie, a półtora roku po
pierwszych artykułach Rynku Kolejowego na ten temat, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego przekazała sprawę do prokuratury w Nowym Sączu;
następnie została ona przeniesiona do Krakowa. Prezes UOKiK wszczął postępowanie dopiero 7 grudnia 2023 roku
na wniosek parlamentarzystów partii Razem. - Na obecnym etapie nie można określić czy i w jakim zakresie raporty dotyczące tej sprawy będę upubliczniane, szczególnie biorąc pod uwagę prowadzone czynności - poinformował również wiceminister Olszewski, odrzucając kilkanaście pozostałych pytań jako wykraczające poza kompetencje jego resortu. Z prezentacjami Dragon Sector i Newagu w tej sprawie można się jednak zapoznać dzięki materiałom z
posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Walki Wykluczeniem Transportowym.