Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Minister Środowiska złagodził normy hałasu. Koniec plagi ekranów?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-10-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Minister Środowiska złagodził normy hałasu. Koniec plagi ekranów?
Minister środowiska, Marcin Korolec, podpisał rozporządzenie zmieniające dopuszczalne poziomy hałasu. Celem jest ograniczenie stosowania ekranów akustycznych w miejscach, które nie potrzebują tego typu ochrony. – To pierwszy krok na drodze do rozwiązania problemu plagi nieskutecznych ekranów - podkreśla minister Korolec.

- Dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku zawierało jedne z najostrzejszych norm w Unii Europejskiej. Dopuszczalne limity natężenia hałasu w ciągu dnia były określone na poziomie od 50 dB do 65 dB, a w  nocy -  od 45 dB do 55 dB. W nowym rozporządzeniu limity te zostały odpowiednio podniesione do 68 dB w ciągu dnia oraz do 60 dB w ciągu nocy. Takie rozwiązanie ma zapobiec nadmiernemu stosowaniu ekranów akustycznych przy zachowaniu podstawowego standardu ochrony zdrowia mieszkańców przed negatywnymi skutkami hałasu – mówi minister Marcin Korolec.

- Ekrany akustyczne stały się ostatnio plagą polskich dróg. Szpecą krajobraz, ograniczają widoczność, a przy tym nie zawsze skutecznie chronią przed hałasem. Ministerstwo Środowiska prowadziło dotąd rozmowy z różnymi środowiskami zainteresowanymi rozwiązaniem tego problemu, m.in. Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad czy Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Na początek proponujemy rozwiązanie, które można szybko i skutecznie wdrożyć. Nowe rozporządzenie podwyższa dopuszczalne limity hałasu ale przy zachowaniu minimalnego, tolerowanego pod względem zdrowia standardu – tłumaczy minister.

- Dotychczas, w przypadku konieczności stosowania zabezpieczeń akustycznych, jedynym z najczęściej wybieranych rozwiązań była budowa bardzo kosztownych ekranów. Zmiana rozporządzenia ograniczy to zjawisko. Obecnie zdarza się bowiem, że ekrany stoją niemal w szczerym polu, gdzie do najbliższych domów jest przynajmniej kilkaset metrów. Alternatywą dla ekranów są np. zwarte szpalery drzew i krzewów - uważa ministerstwo.

Ministerstwo zapowiada jednocześnie dalsze prace dotyczące rozwiązania problemu hałasu i ekranów akustycznych. - Zdajemy sobie sprawę, że to jedno rozporządzenie nie wyeliminuje od razu plagi ekranów akustycznych. Dlatego będziemy kontynuować szeroką debatę na temat skutecznej ochrony przed hałasem, która będzie prowadzona m.in. z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Kompleksową propozycję różnych rozwiązań, dotyczących prawa, przedstawimy do końca tego roku – dodaje Marcin Korolec. Obecnie normy dotyczące hałasu reguluje szereg przepisów. Rozporządzenie Ministra Środowiska to zaledwie jedno spośród wielu, które dotykają tego tematu.

Rozporządzenie można przeczytać tutaj. Wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia. Wpłynie ono także na budowę ekranów wzdłuż linii kolejowych - jak te planowane na warszawskim Powiślu, czy na wiaduktach drogowych budowanych w ramach modernizacji linii kolejowych.

Przeciw rozporządzeniu protestują niektóre organizacje pozarządowe. Chodzi o brak odpowiednich konsultacji społecznych - trwaly tylko 5 dni. Mają tez argumenty merytoryczne - Sprowadzanie walki z hałasem do budowania ekranów to błąd. Ekranami wycisza się autostrady na terenach zamiejskich. W miastach należy zastosować inne środki: uspokojenie ruchu, w tym poprzez zwężanie pasów ruchu. które w polskich miastach są o metr szersze niż w krajach zachodniej Europy - pisze kampania Tiry na Tory.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Będzie więcej ekranów wzdłuż linii 14

Infrastruktura

Łódzkie: Będzie więcej ekranów wzdłuż linii 14

Roman Czubiński 04 marca 2024

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Zintegrowany transport

10 kilometrów ekranów przy torach przesłoni widok na Trójmiasto?

Infrastruktura

Powstał nieformalny zespół w sprawie ekranów na Powiślu

Infrastruktura

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódzkie: Będzie więcej ekranów wzdłuż linii 14

Infrastruktura

Łódzkie: Będzie więcej ekranów wzdłuż linii 14

Roman Czubiński 04 marca 2024

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Zintegrowany transport

10 kilometrów ekranów przy torach przesłoni widok na Trójmiasto?

Infrastruktura

Powstał nieformalny zespół w sprawie ekranów na Powiślu

Infrastruktura

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5