Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lasek: Śląsk otrzyma ponad 650 mln zł na zeroemisyjny tabor kolejowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
29-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej

Podziel się ze znajomymi:

Województwo śląskie otrzyma z funduszy europejskich dofinansowanie w wysokości ponad 652 mln zł na zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego. Łączna wartość tej inwestycji to blisko 1 mld zł. Nowy tabor poprawi komfort podróżowania pasażerów i pomoże w transformacji środowiskowej i ekologicznej regionu.

Zarząd Województwa Śląskiego ogłosił w czwartek wybór projektu na zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego. Jest to jedna ze strategicznych inwestycji w programie Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.

– Stawiamy na rozwój zrównoważonego transportu w województwie śląskim. Kolejowy transport aglomeracyjny i regionalny to szkielet systemu transportowego całego Śląska – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek, który uczestniczył online w konferencji prasowej, na której ogłoszono decyzję o dofinansowaniu projektu z funduszy europejskich.

– To ważny dzień dla regionu, bo w praktyce pokazujemy, jak „pracują” środki unijne, jak mocno zmieniają i będą zmieniały naszą rzeczywistość. W ramach wdrażania programu regionalnego wybraliśmy projekty na sumę 2 mld zł koncentrując się na inwestycjach związanych zakupem taboru kolejowego dla potrzeb Kolei Śląskich oraz wsparcie dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które są swoistym DNA naszej gospodarki. Bo to właśnie przedsiębiorcy tworzą dziś kolejne miejsca pracy, odgrywając niebagatelną rolę w rozwoju naszego regionu – powiedział Marszałek Województwa Śląskiego Jakub Chełstowski.

– Od blisko już 20 lat możemy obserwować, jak mocno na jakość naszego życia wpływają środki unijne. Nie miejmy wątpliwości – bez tych środków na pewno byśmy sobie nie poradzili, nie byłoby tych wszystkich pozytywnych, głównie inwestycyjnych zmian – mówił wojewoda śląski Marek Wójcik.

– Jednym z kluczowych projektów w obecnym unijnym rozdaniu będzie transport, na który trafi w tym przypadku blisko 1 mld zł. Transport jest dzisiaj filarem rozwoju gospodarczego. Inwestycje mocno poprawią układ komunikacyjny. Realizowane projekty to świetny prognostyk dla przedsiębiorców, którzy na te środki czekają – stwierdził przewodniczący Sejmiku Województwa Mirosław Mazur.

Wiceminister Maciej Lasek podkreślił, że wsparcie ze środków unijnych sfinansuje zakup nowoczesnego, energooszczędnego i zeroemisyjnego taboru kolejowego, przystosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

– Dofinansowanie ze środków europejskich transportu kolejowego na Śląsku poprawi komfort podróżowania pasażerów i pomoże w transformacji środowiskowej i ekologicznej regionu – mówił wiceminister Maciej Lasek.

Wiceminister podkreślił znaczenie inwestycji na Śląsku. – Województwo śląskie to kluczowy region dla powodzenia procesu transformacji energetycznej i przemysłowej całego naszego kraju. Stąd, dla realizacji tego procesu przemian, niezbędne jest zapewnienie wsparcia ze wszystkich dostępnych źródeł zarówno europejskich jak i krajowych – powiedział wiceszef MFiPR.

26 sztuk nowoczesnego zeroemisyjnego taboru kolejowego na Śląsku

Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego to jeden z projektów strategicznych w programie Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (FESL 21-27). Wnioskowane dofinansowanie środkami europejskimi (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) wynosi 652 194 999,98 zł, a wartość całkowita projektu to 967 200 000,00 zł.

Inwestycja polega na zakupie 26 sztuk nowoczesnego, energooszczędnego i zeroemisyjnego taboru kolejowego, przystosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Beneficjentem projektu jest województwo śląskie, natomiast podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie będzie spółka Koleje Śląskie.

Nowy tabor będzie wykorzystany na trasach najpopularniejszych ciągów komunikacyjnych województwa śląskiego, m.in. S1 (Gliwice – Katowice – Częstochowa), S31 (Katowice – Mysłowice – Oświęcim), S4 (Katowice – Tychy Lodowisko), S7 (Katowice – Rybnik – Racibórz), S8 (Katowice – Tarnowskie Góry – Lubliniec).

Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

Do dyspozycji województwa śląskiego w perspektywie 2021-2027 w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (FESL 21-27) jest łącznie ponad 5,1 mld euro. Jest to największy spośród wszystkich programów regionalnych w Polsce i całej Unii Europejskiej.

Województwo śląskie to największy w Europie czynny obszar górniczy. Stąd też region jest głównym beneficjentem nowego Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) w ramach którego otrzyma ponad 2,2 mld euro do wykorzystania na działania łagodzące skutki transformacji energetycznej (FST jest częścią programu regionalnego dla Śląska). To największa pojedyncza alokacja tego funduszu na region węglowy w całej UE.

Dodatkowo na mocy Kontraktu Programowego ponad 1 mld zł ze środków budżetu państwa przeznaczono na wsparcie realizacji śląskiego programu regionalnego na lata 2021-2027.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Tabor i technika

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

NIK już w CPK. Od listopada 2023

Prawo i polityka

NIK już w CPK. Od listopada 2023

Redakcja 25 kwietnia 2024

Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!

Biznes

Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2024

PSG i gmina Czarny Dunajec będą współpracować na rynku wodoru

Infrastruktura

Prezes CPK: Lotnisko nie będzie przewymiarowane

Prawo i polityka

Prezes CPK: Lotnisko nie będzie przewymiarowane

Redakcja/inf. pras. 24 kwietnia 2024

Dachser wprowadza pierwsze ciężarówki na wodór

Innowacje

Zobacz również:

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Tabor i technika

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

NIK już w CPK. Od listopada 2023

Prawo i polityka

NIK już w CPK. Od listopada 2023

Redakcja 25 kwietnia 2024

Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!

Biznes

Nowy Miesięcznik "RK" już w Empikach!

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2024

PSG i gmina Czarny Dunajec będą współpracować na rynku wodoru

Infrastruktura

Prezes CPK: Lotnisko nie będzie przewymiarowane

Prawo i polityka

Prezes CPK: Lotnisko nie będzie przewymiarowane

Redakcja/inf. pras. 24 kwietnia 2024

Dachser wprowadza pierwsze ciężarówki na wodór

Innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5