W Warszawie rozpoczął się IX Kongres Kolejowy. W otwarciu największego wydarzenia branży kolejowej wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który przedstawił priorytety ministerstwa w nowej kadencji rządu Mateusza Morawieckiego.
To pierwsze wystąpienie Andrzeja Adamczyka po
desygnacji na ministra infrastruktury nowej kadencji rządu. - Kongres Kolejowy nabiera znaczenia z każdym rokiem i życzę organizatorom, by jego waga wykroczyła wkrótce daleko poza granice naszego kraju. To niezbędne wydarzenie, dające możliwości pogłębienia naszych relacji oraz potwierdzające, że przyszłość kolei interesuje nie tylko samych kolejarzy ale też tych, którzy z nimi współpracują – podkreślił minister.
Nawiązując do
międzynarodowego charakteru Kongresu Kolejowego 2019 i witając Jarosława Narkiewicza,
ministra transportu i komunikacji Republiki Litewskiej, minister Adamczyk podkreślił, że relacje polsko-litewskie, szczególnie w kwestiach transportu, są bardzo dobre. Zwracając się do wszystkich uczestników Kongresu minister podkreślił, że ministerstwo chce być otwarte na sprawy branży transportowej. - Przed czterema laty taką właśnie deklarację złożyłem: że będziemy starać się rozważyć każdy problem środowiska, a naszej współpracy nie skończymy w momencie podpisania umowy o wykonawstwo – podkreślił Andrzej Adamczyk.
"Kolej to koło zamachowe gospodarki". Plany na kolejne lata- W ciągu tych czterech lat udało się przywrócić wiarygodność kolei jako przewoźnika i inwestora. Jeszcze kilka lat temu wieszczono, że w 2019 roku kolej w Polsce zatrzyma się, ze względu na wielość prowadzonych inwestycji, a sam „pik” inwestycyjny nie zostanie skonsumowany ze względu na brak potencjału rynku. Tak się nie stało i było to możliwe dzięki dobrej współpracy naszych partnerów – stwierdził minister Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury przypomniał rekordową wartość Krajowego Programu Kolejowego, inwestycji dworcowych i programu taborowego PKP Intercity. - Kolej to koło zamachowe gospodarki. Dlatego nie można zapomnieć, że na przełomie 2015 i 2016 roku i producenci i usługodawcy byli głodni zamówień. Widmo zmniejszania potencjału było bardzo blisko. Dziś mogę powiedzieć, że jednym z beneficjentów tego, co robimy na kolei są też wszyscy ci, którzy pracują przy przebudowie polskiej kolei – nie tylko infrastrukturalnej, ale i taborowej. Jestem przekonany że efektem tych wszystkich działania, będzie dalszy wzrost dobrze funkcjonującej kolei w Polsce – podsumował.
Minister zapowiedział, że w kolejnych latach priorytetem resortu będzie walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Jako przykład takich działań wskazał
zwiększenie liczby przystanków PKP Intercity czy
przygotowanie projektu Kolej Plus. Odwołał się do przykładu Niemiec, które przyjęły "master plan" dla transportu. - Nie chcemy wyważać otwartych drzwi, będziemy starali się przyjąć taki dokument u nas - zapowiedział. Celem master planu ma być zwiększenie udziału kolei w transporcie kosztem mniej ekologicznego transportu drogowego. - Przyszłość następnych miesięcy i kolejnych lat to również IV Pakiet Kolejowy, Centralny Port Komunikacyjny czy linia dużych prędkość do Budapesztu - wyliczył Andrzej Adamczyk.
IX Kongres Kolejowy
To już IX edycja Kongresu Kolejowego, największej i najważniejszej konferencji polskiego sektora transportu szynowego. Kongres organizowany jest przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz portal Rynek Kolejowy. Każdego roku w wydarzeniu bierze udział ponad 600 gości. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromny wpływ na sektor transportu kolejowego i były jedynymi tak szerokimi platformami debaty w regionie Europy Środkowo-Wschodniej na najważniejsze kwestie dotyczące kolei polskiej i europejskiej.
Podczas Kongresu Kolejowego 2019 poruszone zostaną następujące tematy:
- Integracja europejskiej sieci kolejowej
- Przyszłość infrastruktury kolejowej w Polsce
- Przewozy towarowe - Jak poprawić efektywność i konkurencyjność kolejowych przewozów towarowych?
- Dworzec przyszłości - kolej w centrach miast
- Efektywność energetyczna kolei
- Polska kolej po procesie restrukturyzacji
- 2019 – Rok Maszynisty
- Bezpieczeństwo przejazdów kolejowo-drogowych