Rozpoczął się jubileuszowy X Kongres Kolejowy. To wyjątkowa edycja kongresu także dlatego, że w całości odbędzie się w formule online, a merytoryczne debaty na temat przyszłości kolei potrwają aż trzy dni.
– Szanowni Państwo, uczestnicy jubileuszowego Kongresu Kolejowego, spotykamy się w szczególnym czasie. Wiemy, jak ten czas każe nam dbać o to, żeby realizować postawione przed nami zadania. Prowadzimy ogromne inwestycje kolejowe, jednocześnie mierząc się z pandemią. To, że inwestycje są realizowane mimo wirusa, to zasługa dobrej organizacji na polskich budowach – podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, otwierając Kongres.
Minister podkreślił znaczenie realizowanych inwestycji kolejowych – nie tylko liniowych, realizowanych przez PKP PLK w ramach wartego ponad 70 mld zł Krajowego Programu Kolejowego, ale też punktowych, w tym 200 dworców, które buduje lub przebudowuje PKP SA. – Komfort podróży będzie rósł, dlatego przewoźnik PKP Intercity prowadzi wart 7 mld zł program inwestycyjny. W jego ramach wkrótce zostanie podpisana kolejna umowa z Pesą na modernizację 125 wagonów – zapowiedział minister. Adamczyk przypomniał, że już w przyszłym tygodniu ogłoszone zostaną wyniki I etapu naboru projektów do programu Kolej Plus; dodał też, że w najbliższym czasie rząd ma przyjąć ostateczny kształt tzw. Programu Przystankowego.
Budowy nie stanęły pomimo pandemii
Przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski zauważył, że formuła online, choć znacznie różni się od tradycyjnej, ma też zalety. Z doświadczeń poprzednich realizowanych w tym roku wydarzeń, jak Kongres Infrastruktury i Kongres Transportu Publicznego wynika, że formuła internetowa pozwala na uczestnictwo w kongresie aż kilkudziesięciu tysięcy osób.
– Na pewno nie tak wyobrażaliśmy sobie organizację jubileuszowego Kongresu Kolejowego, ale nikt sobie rok temu nie wyobrażał, że mogą przyjść tak trudne miesiące jak te. Jest jednak bardzo wiele rzeczy, które podczas pandemii nam się udały. Nie stanęły i nie staną w naszym kraju budowy – a to jest 10 procent naszego PKB – podkreślił Furgalski, zauważając bardzo wytężoną pracę wykonawców, administracji i całego rynku, która na to pozwoliła. – Nie było żadnego zagrożenia cięć w wydatkach na inwestycje infrastrukturalne, a przeciwnie – w budżecie na przyszły rok pieniędzy na inwestycje jest więcej – podkreślił.
Zgodził się z nim minister Andrzej Adamczyk, zauważając, że w sektorze budownictwa pracuje w Polsce aż milion osób. – Podjęliśmy trudną, ale jak widać słuszną decyzję o niezamykaniu placów budów, pomimo tego że Włosi, Hiszpanie czy Austriacy podejmowali takie decyzje. Jesteśmy bardzo wdzięczni branży budowlanej za odpowiedzialną postawę i dostosowanie placów budów do wymagań epidemiologicznych – dodał minister Adamczyk, deklarując, że budowy w dalszym ciągu nie będą wstrzymywane.
Szereg ważnych tematów podczas trzech dni debat
Jak zapowiedział Adrian Furgalski, podczas obrad Kongresu Kolejowego trzeba będzie porozmawiać o szerszym wsparciu dla przewozów towarowych oraz… transportu autobusowego, czyli PKS-ów. – Traktujemy sprawy przewozów szeroko, a transport autobusowy może bardzo dobrze wspomóc przewozy kolejowe i także dlatego trzeba mu pomóc – podkreślił. Tematem rozważań uczestników Kongresu będzie też. m.in. głośny projekt Ustawy o czasie pracy maszynistów.
W 2020 roku tematyka Kongresu skupi się na takich kwestiach jak: sytuacja branży kolejowej w obliczu pandemii, skuteczna i terminowa realizacja inwestycji infrastrukturalnych, czwarty pakiet kolejowy, rynek przewozów intermodalnych w obliczu globalnych problemów gospodarczych, powrót pasażerów na kolej czy wpływ transportu kolejowego na klimat. O tych i innych aspektach będą debatowali przedstawiciele władz centralnych, przedstawiciele świata nauki, reprezentanci firm z sektora kolejowego i branżowych stowarzyszeń.
Wydarzenie będzie transmitowane na portalu Rynku Kolejowego od 18 do 20 listopada. Podobnie jak w latach poprzednich, ideą wydarzenia jest dostarczenie uczestnikom wartościowych informacji w postaci prezentacji podsumowań, merytorycznych dyskusji, czy omawiania planów na przyszłość. Szczegółowy program wydarzenia w formule online na stronie:
http://kongreskolejowy.pl/.