– W lipcu wspólnie z NCBiR uruchomiony zostanie program sektorowy Innotabor, którego celem jest poprawa innowacyjności i konkurencyjności branży taboru szynowego – zapowiedziała wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Jak informuje MR, wsparcie dla branży będzie pochodziło z Programu Inteligentny Rozwój. Budżet najbliższego konkursu to 196 mln złotych. Innotabor wesprze firmy oraz konsorcja przedsiębiorstw w realizacji projektów obejmujących badania przemysłowe i prace rozwojowe, bądź tylko prace rozwojowe. W wyniku tych prac powstaną innowacyjne rozwiązania dla taboru szynowego do przewozów pasażerskich, towarowych i specjalizowanych.
– Sektor kolejowy jest jedną z kluczowych branż wskazanych w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – przypomniała wiceminister Emilewicz. Jak dodała, na przestrzeni ostatniej dekady, polscy producenci taboru szynowego oraz ich kooperanci istotnie zwiększyli swoją konkurencyjność i odnoszą coraz większe sukcesy na międzynarodowym rynku. Przeciętne zatrudnienie kształtuje się na poziomie 11 tys. osób i w ostatnich trzech latach utrzymuje się na niezmienionym poziomie. Przychody producentów taboru z całokształtu działalności w 2015 roku wyniosły 5,3 mln zł.
Aż 600 mln złotych stanowi budżet dedykowanego dla taboru kolejowego programu Innotabor. Gdzie jeszcze branża kolejowa może pozyskać dofinansowanie? Opowiedział o tym podczas Europejskiego Forum Taborowego Piotr Pryciński z Narodowego Centrum Badan i Rozwoju. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
Warto przypomnieć, że w tym roku rozstrzygnięto już konkurs NCBiR "Szybka ścieżka”, w ramach którego przyznano granty na projekty taborowe. Newag podpisał już umowę na dofinansowanie
projektu budowy nowatorskiego pociągu hybrydowego. Bydgoska Pesa otrzyma grant w wysokości 24 mln zł na
projekt budowy pociągu metra. Wielomilionowy grant dostanie też
krakowski EC Engineering.