Producent Siemens Mobility pochwalił się zakończeniem dostaw 137 pociągów ICE 4 w trzech różnych wariantach.
Rozpoczęte w 2016 roku dostawy objęły łącznie ponad 1500 członów z około 105 000 miejsc na pokładach. Dzisiejsza ceremonia oznaczała zakończenie największego programu zamówień w historii DB.
– Siemens i DB zrealizowały ten projekt na czas. Rozbudowa floty DB jest główną dźwignią do osiągnięcia celu naszej strategii Strong Rail: podwojenia liczby podróżnych korzystających z naszych dalekobieżnych usług kolejowych. Ponieważ ci, którzy podróżują pociągami, pomagają chronić klimat. Tylko w 137 pociągów ICE 4 zainwestowaliśmy sześć miliardów euro. W 2024 r. co trzy tygodnie będziemy oddawać do użytku naszych pasażerów nowy pociąg ICE – powiedział Richard Lutz, CEO Deutsche Bahn AG cytowany w komunikacie.
– Mieszkańcy naszego kraju słusznie oczekują jak najszybszego przywrócenia niezawodnych i punktualnych pociągów. Modernizacja floty jest kluczowym elementem minimalizacji zakłóceń. W związku z tym do 2030 r. w nowe pociągi dalekobieżne zainwestowanych zostanie około 12 mld euro, flota ICE wzrośnie do 450 pociągów ICE, a średni wiek pociągów ICE i Intercity spadnie z 18 do 12 lat. W połączeniu z ogólną renowacją sieci, wszystkie znaki wskazują na poprawę – dodał Volker Wissing, federalny minister ds. cyfrowych i transportu:
– Nowoczesne, współczesne pociągi są ważne dla atrakcyjności transportu kolejowego w regionie metropolitalnym Berlin-Brandenburgia. Gdyby dekarbonizacja sektora transportu była grą karcianą, to ICE 4, którego flota liczy 105 000 miejsc, można by opisać jako as atutowy – powiedziała Manja Schreiner, senator ds. mobilności, transportu, ochrony klimatu i środowiska w Berlinie.
– Punktualna dostawa ostatniego ICE 4 oznacza wielki wspólny sukces Deutsche Bahn i Siemensa. Jako najdłuższy pociąg we flocie ICE, ICE 4 ma około 25% więcej miejsc siedzących. A ponieważ jest lżejszy i bardziej aerodynamiczny, zużywa o 30% mniej energii niż poprzednie modele. W całym okresie eksploatacji każdy pociąg zastępuje 20 000 samochodów i pozwala zaoszczędzić do 400 000 ton CO2. Każdy ICE w eksploatacji jest dobry dla klimatu, mobilności i pozycji Niemiec jako lokalizacji dla przemysłu i biznesu. Szczególne podziękowania kieruję do zespołów DB, Siemens i naszych partnerów za to wielkie osiągnięcie – Roland Busch, CEO Siemens AG.
W sumie DB otrzymała łącznie 137 pociągów ICE 4 w różnych wariantach. Oprócz 37 pociągów 7-wagonowych, w eksploatacji znajduje się 50 pociągów 12-członowych oraz 50 13-członowych pociągów XXL ICE. Te ostatnie oferują miejsca siedzące dla prawie 1000 pasażerów - więcej niż kiedykolwiek wcześniej w ICE i pięć razy więcej niż w samolotach średniego zasięgu. Te długie pociągi kursują na trasach, które cieszą się szczególnym popytem, np. z Hamburga przez Nadrenię Północną-Westfalię i przez linię dużych prędkości Ren/Men do południowych Niemiec. Podobnie jak inne 7-członowe pociągi, ostatni dostarczony ICE 4 będzie kursować głównie między Berlinem a Nadrenią Północną-Westfalią, a także między Frankfurtem nad Menem, Monachium, Salzburgiem i Klagenfurtem.
DB posiada obecnie najnowocześniejszą i, z ponad 400 pociągami, największą flotę ICE wszechczasów. W 2024 r. DB będzie otrzymywać
kolejne pociągi ICE co trzy tygodnie. Poprzez znaczne inwestycje w modernizację swojej floty i zakup nowych pociągów, DB
kontynuuje swoją strategię rozwoju.