Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility podpisały kontrakt na dostawę 43 dodatkowych zespołów nowego typu ICE 3neo za około 1,5 mld euro. Nowe pojazdy wejdą do eksploatacji już pod koniec tego roku.
W lipcu 2020 r. DB
podpisały umowę na dostawę 30 zespołów dużych prędkości – ICE 3 opartych na platformie Velaro Siemens Mobility. Z początkiem lutego 2022 r. firma zdecydowała się rozszerzyć umowę ponad dwukrotnie – o dodatkowe 43 sztuki zespołów ICE.
Jak podaje Siemens, łącznie dzięki 73 dodatkowym zespołom DB będzie mogła zwiększyć dzienną zdolność przewozową w przewozach dalekobieżnych o kolejne 32 000 miejsc. Dzięki temu zwiększeniu floty DB będzie w stanie spełnić wymagania zsynchronizowanego rozkładu jazdy dla przewozów ogólnokrajowych, planowanego na rok 2030.
Producent podaje, że osiągający prędkość maksymalną do 320 km/h nowy ICE 3neo oferuje liczne innowacje zwiększające komfort pasażerów oraz 439 miejsc siedzących:
• Specjalna szyba okienna zapewniająca stabilny odbiór sygnału z sytemu telefonii komórkowej
• Osiem miejsc na rowery w każdym zespole
• Przeprojektowane półki bagażowe zapewniające więcej miejsca na przechowywanie bagażu
• Oświetlenie o zmiennych barwach w zależności od pory dnia
• Uchwyty na tablety i gniazdka elektryczne na wszystkich miejscach, w tym w klasie 2.
• Dodatkowe drzwi umożliwiające szybszą wymianę pasażerską
• Nowy podnośnik ułatwiający dostęp osobom na wózkach inwalidzkich
– Zwiększenie roli kolei to klucz do ochrony klimatu w Niemczech. Dlatego wszystko przemawia za rozbudową przyjaznego dla klimatu transportu kolejowego – i dlatego trzymamy się naszego kursu na wzrost i inwestycje. Dzięki nowemu ICE nie tylko zwiększamy pojemność naszych pociągów, ale także podnosimy jakość i komfort dla naszych pasażerów. Nasi klienci mogą się już cieszyć na kolejną zmianę rozkładu jazdy w grudniu – powiedział dr Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn AG cytowany w komunikacie.
– Nowy ICE oznacza postęp na torach – szybki, cyfrowy, bez barier. 73 nowe zespoły z dodatkowymi 32.000 miejscami siedzącymi przyczynią się w znacznym stopniu do wdrożenia zsynchronizowanego rozkładu jazdy dla usług ogólnokrajowych. Przybliża nas to o kolejny krok do celu, jakim jest podwojenie liczby pasażerów kolei w ciągu najbliższych ośmiu lat – powiedział dr Volker Wissing, federalny minister ds. cyfryzacji i transportu.
– Dziś stawiamy ważny krok w procesie transformacji mobilności. Dzięki naszym nowym szybkim pociągom wspieramy Deutsche Bahn w realizacji wizji: przewiezienia większej liczby osób przy zachowaniu maksymalnego komfortu, punktualności i lepszej obsługi, a także efektywnie i z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Pierwsze pociągi zostaną oddane do użytku pod koniec tego roku. Osiągamy to w rekordowym tempie, ponieważ pracujemy w oparciu o długoletnie, oparte na zaufaniu partnerstwo z DB i bazujemy na sprawdzonej platformie pojazdów kolejowych, którą wzbogaciliśmy o liczne innowacje dla pasażerów – powiedział dr Roland Busch, prezes i dyrektor generalny Siemens AG.
Podczas ogłoszenia kontraktu DB i Siemens zaprezentowały pierwszy typ ICE 3neo w fabryce ICE w Berlinie-Rummelsburgu. Pojazd został zbudowany w rekordowym czasie zaledwie dwunastu miesięcy – szybciej niż jakikolwiek inny ICE w przeszłości. Pierwsze ICE 3neo wejdą do eksploatacji w ruchu pasażerskim pod koniec tego roku. Nowe pojazdy będą początkowo kursować pomiędzy Nadrenią Północną-Westfalią a południowymi Niemcami na trasie dużych prędkości przez Kolonię i dolinę Renu/Men.