PKP PLK otworzyła oferty w przetargu na dostawę systemu informacji pasażerskiej. Projekt, który pierwotnie miał kosztować miliard złotych i objąć stacje w całym kraju, został ograniczony do jednej piątej początkowej wartości i obejmie tylko linię E20 i odcinek linii E30.
Informacja pasażerska na stacjach i przystankach PKP PLK
pozostawia wiele do życzenia. Wielokrotnie opisywaliśmy problemy pasażerów, takie jak awarie czy błędnie wyświetlane informacje. Problemy miało rozwiązać stworzenie spójnego systemu informacji. W 2014 roku planowano zamówić ją na aż 2 tysiące obiektów, jednak wart miliard złotych przetarg unieważniono. W 2018 roku
unieważniono drugie, dwukrotnie mniejsze postępowanie. Teraz ogłoszono trzeci przetarg.
Skala obecnego przetargu nie może się równać z pierwotnym projektem. Zamówienie obejmuje tylko stacje i przystanki na liniach E20 (wszystkie) oraz E30 (odcinek od Wrocławia do granicy). Jak precyzuje rzecznik PLK Mirosław Siemieniec, chodzi o łącznie 133 stacji i przystanków. Szacunkowa wartość zamówienia to zaledwie 158,9 mln zł netto – niecałe 200 mln zł brutto. – Kwota przetargu wynika z decyzji o zabudowie CSDIP na liniach, na których jest już zabudowana sieć światłowodowa i są zasoby pozwalające na komunikację z Centralną Aplikacją Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – wyjaśnia rzecznik. Jak zapowiada, PLK będą ogłaszały kolejne przetargi na zabudowę CSDIP, wraz z rozbudową sieci światłowodów.
Wykonawca ma za zadanie wykonać w formule projektuj i buduj dostawę, instalację i uruchomienie urządzeń dynamicznej informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, a także zaplecza aplikacyjnego do zarządzania infrastrukturą usług stacyjnych. Zamówienie obejmuje też niezbędne do jego realizacji prace adaptacyjno-budowlane w obrębie obiektów obsługi pasażerskiej w zakresie kanalizacji teletechnicznej, konstrukcji wsporczych, szaf dostępowych i nawiązania do szlakowych zasobów światłowodowych. W ramach realizacji zamówienia wykonawca zaprojektuje, dostarczy i uruchomi warstwę dostępową sieci teletransmisyjnej itd. Poniżej wymagany od dostawców czas reakcji na problemy:
Kryteria udzielenia zamówienia to cena (80%) oraz okres gwarancji (20%). Zamówienie trzeba zrealizować w 20 miesięcy. Projekt ubiega się o finansowanie z POIiŚ. – Zakończenie projektu planowane jest w lutym 2022 roku – informuje Mirosław Siemieniec.
Aktualizacja: Trzy oferty w przetarguOtwarcie ofert w przetargu bardzo się opóźniło ze względu na aż trzy serie odwołań potencjalnych wykonawców. Protesty przeciw warunkom postępowania składało nawet PKP Telkol z grupy PKP.
Ostatecznie zgłosiły się trzy podmioty; PKP Telkol wystartowało w konsorcjum, którego liderem jest Nokia. Zaoferowało ono 306,27 mln zł za realizację zamówienia i gwarancję na 72 miesięcy. To o ponad 50 procent więcej, niż zakłada kosztorys PKP PLK (195,5 mln zł). Ten sam okres gwarancji zaproponowała Aldesa w konsorcjum z Acisa. Zaproponowana kwota to 235,3 mln zł. Jedyną ofertę mieszczącą się w kosztorysie złożyła Trakcja PRKiI (194 mln zł). Jej oferta ma jednak najkrótszy okres gwarancji – pięć lat.