Partnerzy serwisu:
Kongres Kolejowy

Miętek: Połączyć spółki wojewódzkie w holdingu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KONGRES KOLEJOWY
Miętek: Połączyć spółki wojewódzkie w holdingu
fot. MS, Rynek-Kolejowy.pl
Ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP powinna zostać zmieniona - powiedział podczas Kongresu Kolejowego przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek. W jego ocenie należy przede wszystkim wzmocnić rolę PKP SA jako integratora. Debata była poświęcona przyszłości Polskich Kolei Państwowych w kontekście procesów konsolidacji, restrukturyzacji, optymalizacji i prywatyzacji.

Przewodniczący KKZZ wyraził nadzieję, że rząd doprowadzi do zmiany ustawy. - Przyniosła ona liberalizację na skalę niespotykaną w Europie – argumentował, dodając, że konsekwencje są widoczne. - Za kilka lat ustawa mogłaby doprowadzić do likwidacji Grupy PKP – dodał.

Jednym z efektów poddziału na spółki wojewódzkie jest, według przewodniczącego, efektywność wykorzystania taboru regionalnego na poziomie 40% - Odbija się to także na ofercie dla pasażerów – brakuje skomunikowań, wiele granic wojewódzkich bardzo trudno pokonać. To skutek rozdrobnienia wojewódzkiego. To tak, jakby w Warszawie w każdej dzielnicy działał osobny przewoźnik tramwajowy – porównał Miętek.

Brak odpowiednio skutecznego integratora odbija się ujemnie, zdaniem prelegenta, również na bezpieczeństwie przewozów. - Istnienie wielu przewoźników doprowadziło do tego, że powstają instytucje oferujące trzymiesięczne kursy na maszynistę dla ludzi prosto z ulicy. Poza tym dziś każda spółka ma swoje własne instrukcje bezpieczeństwa, a potem ich pracownicy spotykają się na tych samych torach. PKP SA powinno stać się integratorem jednolitego systemu szkolenia kadr – przekonywał.

Konsolidacja to zdaniem Miętka także szansa na budowę ;podmiotu zdolnego do konkurowania na rynku europejskim. - W Niemczech wszystko skupia się w DB. Arriva weszła na rynek województwa kujawsko-pomorskiego, bo koszty stałe były skupione właśnie w Niemczech, a na polskim rynku ponosiła tylko koszty zmienne – przytoczył przykład. Jak stwierdził, cała Europa, wbrew rzekomo uniemożliwiającym to unijnym dyrektywom, idzie w kierunku integrowania spółek kolejowych.

Pod wpływem uwag moderatora debaty prof. Tadeusza Syryjczyka związkowiec złagodził nieco swoje stanowisko. – Nie nawołuję do likwidacji spółek wojewódzkich, ale do zwiększenia ich efektywności. Po co wydawać miliardy na tabor, który potem kończy bieg i stoi na granicy województw? - pytał. Za dobre rozwiązanie uznał zintegrowanie przewoźników wojewódzkich w formie holdingu. - Są też sprawy, które trzeba udrożnić pod względem prawnym – choćby kwestia finansowania przez samorząd wojewódzki przewozów na terenie innego województwa - proponował.

Odnosząc się do kwestii funduszy przeznaczonych na inwestycje, Miętek podkreślił, że powinny one być wykorzystywane racjonalnie i z myślą o przyszłości. Przytoczył przykład sieci trakcyjnej, której konstrukcja mogłaby być przebudowana na lżejszą i tańszą w utrzymaniu. - Nie może być tak, jak w Hiszpanii,gdzie na wybudowanych za unijne pieniądze lotniskach pasą się kozy – dodał.

W ocenie Miętka warto się zastanowić nad rolą PKP PLK, których działania są obecnie determinowane koniecznością wykorzystania funduszy. – Skutkiem jest marginalizacja zasadniczej części działalności, czyli prowadzenia ruchu – stwierdził związkowiec. Jego zdaniem specyfikacja zamówienia powinna w większym stopniu uwzględniać czas realizacji inwestycji. – Remont trasy Warszawa – Gdynia trwał aż 14 lat. Oby nikt nie wpadł na pomysł zamknięcia na 5 lat warszawskiej linii średnicowej – wyraził swoje obawy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5