Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Miętek: „Nie trzeba pasa szahida, by przeprowadzić zamach w pociągu”

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Miętek: „Nie trzeba pasa szahida, by przeprowadzić zamach w pociągu”
fot. UTK
- W praktyce działania polskich kolei, stosowanych przepisach, a także rozwiązaniach technicznych, jest wiele potencjalnie groźnych luk – zwrócił uwagę podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego przewodniczący Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych Leszek Miętek. Jedną z nich jest przestarzały system radiołączności. Zmiany wymagają też regulacje związane z przewozem materiałów niebezpiecznych oraz przesyłek konduktorskich.

Działacz związkowy zwrócił uwagę, że bezpieczeństwo ma również inne aspekty, niż – najsilniej ostatnio dyskutowana w środowisku branżowym – kwestia sterowania ruchem. W obliczu wojny toczącej się za wschodnią granicą Polski oraz utrzymującego się zagrożenia terrorystycznego należy zwrócić uwagę także na luki w istniejących systemach, które agenci rosyjskiego wywiadu lub ludzie złej woli mogą wykorzystać do spowodowania katastrofy o nieobliczalnych skutkach.

Radio Stop: Do złamania przez licealistę

Jednym z nich jest analogowy system Radio Stop. Przypadki nieuprawnionego użycia sygnału zatrzymującego pociągi same w sobie nie tworzą wprawdzie zagrożenia (choć zakłócają ruch), pokazują jednak, że zabezpieczenia kolejowego systemu łączności nie przystają do wymagań XXI wieku. – Średnio zdolny uczeń podstawówki może mieć dostęp do radiołączności pociągowej! – podkreślił Miętek.

W 2023 r. odnotowano najwięcej przypadków nieuprawnionego użycia systemu Radio Stop – 775, czyli średnio ponad dwa razy dziennie. Jak pisaliśmy, PKP PLK planują wprawdzie jego wymianę na system cyfrowy, jednak proces ten będzie wymagał czasochłonnej i kosztownej wymiany urządzeń. Co więcej, w odpowiedni sprzęt musieliby zainwestować także przewoźnicy.

Ładunki niebezpieczne: Zmienić kanał komunikacji

Nie zawsze załatanie luki wymaga jednak kosztownych inwestycji. Czasami – co podkreślił Miętek – wystarczyłaby do tego zmiana procedur. – Informacje o przewożonych ładunkach niebezpiecznych maszynista musi podawać przez radio, na łatwym do podsłuchiwania kanale ogólnym. Dlaczego nie mógłby przekazywać ich linią dyspozytorską? – spytał związkowiec.

Pod względem przewozów materiałów niebezpiecznych koleją Polska zajmuje w Europie drugie miejsce za Niemcami. Skala tych przewozów w ostatnich latach rośnie, w życie wchodzą też kolejne obowiązki dla nadawców i przewoźników związane z zabezpieczeniem ładunków.

Przesyłki konduktorskie: Jak je kontrolować?

Przewodniczący ZZMK zwrócił też uwagę na kwestię przesyłek konduktorskich. – Nie trzeba zakładać pasów szahida, by przeprowadzić zamach w pociągu. Nikt nie kontroluje przesyłek pod kątem obecności materiałów wybuchowych – stwierdził Miętek. Nie podał jednak propozycji technicznego sposobu, w jaki miałyby być przeprowadzane takie kontrole, ani wyliczeń kosztów wprowadzenia odpowiednich środków. Jak dotąd PKP Intercity, powołując się na względy bezpieczeństwa, zawiesiło obsługę przesyłek konduktorskich na okres Światowych Dni Młodzieży w 2016 r., a także w pierwszym okresie pandemii COVID-19.

Wypowiedzi Miętka były częścią debaty otwarcia tegorocznej edycji Forum Bezpieczeństwa Kolejowego.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dwugłos o bezpieczeństwie na budowach. Jest coraz lepiej, ale...

Infrastruktura

Dwugłos o bezpieczeństwie na budowach. Jest coraz lepiej, ale...

Roman Czubiński 13 lutego 2024

Nieuprawnione użycie Radiostop. Tak źle jeszcze nie było

Pasażer

Podwyżki w PKP Cargo. Co ze sporem zbiorowym?

Biznes

Podwyżki w PKP Cargo. Co ze sporem zbiorowym?

Jakub Madrjas 06 lutego 2024

Referendum strajkowe w PKP Cargo

Prawo i polityka

Referendum strajkowe w PKP Cargo

Jakub Madrjas 01 lutego 2024

Zobacz również:

Dwugłos o bezpieczeństwie na budowach. Jest coraz lepiej, ale...

Infrastruktura

Dwugłos o bezpieczeństwie na budowach. Jest coraz lepiej, ale...

Roman Czubiński 13 lutego 2024

Nieuprawnione użycie Radiostop. Tak źle jeszcze nie było

Pasażer

Podwyżki w PKP Cargo. Co ze sporem zbiorowym?

Biznes

Podwyżki w PKP Cargo. Co ze sporem zbiorowym?

Jakub Madrjas 06 lutego 2024

Referendum strajkowe w PKP Cargo

Prawo i polityka

Referendum strajkowe w PKP Cargo

Jakub Madrjas 01 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5