Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mieszkańcy warszawskiego Wawra nie chcą kolejowej estakady i pytają o ekrany

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mieszkańcy warszawskiego Wawra nie chcą kolejowej estakady i pytają o ekrany
Fot. Michał Szymajda
Radni dzielnicy Wawer zaapelowali do władz Warszawy i PKP PLK o zmiany w projekcie modernizacji linii nr 7 na wysokości ich dzielnicy. Obawiają się hałasu i zakłócenia estetyki dzielnicy.

W liście skierowanym do zarządcy infrastruktury i władz Warszawy radni piszą, że „planowana na terenie Dzielnicy Wawer inwestycja PKP jest w obecnym kształcie niezgodna z interesem mieszkańców”. Na czym polega, zdaniem radnych, sprzeczność?

– Należy zapewnić wdrożenie rozwiązań zapewniających redukcję hałasu i zapewniających walory estetyczne oraz użytkowe – pisze radny Sławomir Potapowicz. Radny obawia się też, jak w praktyce wyglądać będzie „budowa wyniesienia o wysokości siedmiu metrów między Radością a Międzylesiem”. Jego zdaniem inwestycja zmieni pejzaż znacznej części dzielnicy i będzie źródłem hałasu.

Dodatkowe dwa tory i estakada w terenie leśnym

PKP PLK przypomina na czym polegać ma inwestycja. W głównej mierze chodzi o zwiększenie przepustowości linii nr 7 na obszarze aglomeracji warszawskiej.

– Planujemy rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od ruchu dalekobieżnego pomiędzy Warszawą a Otwockiem poprzez dobudowę dwóch torów. Przebudowane zostaną stacje i przystanki. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą nowe przejścia podziemne wyposażone w windy oraz bezkolizyjne skrzyżowania ułatwiające komunikację w mieście – pisze Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Jakiego „7-metrowego wyniesienia” boją się mieszkańcy?

– W ramach projektowanej inwestycji pomiędzy przystankami Warszawa Międzylesie a Warszawa Radość, w terenie leśnym, mniej zamieszkałym, przy wystarczającej szerokości terenu powstanie wiadukt kolejowy, pod którym na stronę zachodnią przejdzie czwarty tor. Zastosowane rozwiązanie umożliwi sprawne prowadzenie ruchu aglomeracyjnego i regionalnego – wyjaśnia Jakubowski.

Wykop? Za późno na takie pomysły

Radni wciąż postulują realizację modernizacji linii 7 w terenie zurbanizowanym, w wykopie. – Planowane tory "należy zagłębić i zadbać o elementy wygłuszające, co przyczyni się do redukcji hałasu i poprawi estetykę, szczególnie, że prędkość ruchu ma po zakończeniu zaplanowanych przez PKP prac wzrosnąć do 160 km/h – pisze radny Potapowicz.

Na to jednak nie ma szans, o czym PKP PLK informowała mieszkańców podczas spotkań z nimi. Realizacja wykopu zmusiłaby wykonawcę do poniesienia znacznie większych kosztów, m.in. związanych z koniecznością budowy zupełnie nowych stacji i przystanków, a trzeba pamiętać jeszcze, że wiaty na linii otwockiej są zabytkami i objęte są ochroną konserwatorską. Realizacja prac budowlanych rozpocznie się w połowie 2020 roku. Z tego powodu jakakolwiek ingerencja w projekt budowlany mogłaby całkowicie zatrzymać inwestycję, którą z unijnych pieniędzy trzeba zrealizować do 2023 roku.

Ekranów na razie nie będzie. Czy to źle?

– Jeśli chodzi o ekrany dźwiękochłonne – inwestycja nie przewidywała budowy ekranów. Po wybudowaniu linii kolejowej przeprowadzone zostaną analizy w celu sprawdzenia skuteczności zastosowanych rozwiązań – napisał Karol Jakubowski i trudno odmówić temu logiki. Ekrany, które chcieliby zobaczyć radni z Wawra na części infrastruktury kolejowej w Polsce doprowadziły do dewastacji krajobrazu, a w wielu przypadkach są zupełnie zbędne, w takiej formie, w jakiej istnieją. Wbrew obawom radnych, wszyscy przewoźnicy na linii 7 zamierzają stosować po zakończeniu inwestycji znacznie cichszy nowy tabor, a nowe tory bezstykowe zapewnią linii kolejowej wysoki poziom wyciszenia.

"Rynek Kolejowy" w ostatnim czasie podjął temat nowych technologii wyciszających na kolei. Nowe, niskie ekrany wygłuszające mogłyby być rozwiązaniem na liniach kolejowych wyniesionych nad okoliczne budynki. Piszemy o tym tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5