Brak bezpośrednich połączeń kolejowych z Leszna do Warszawy było tematem interpelacji, jaką złożył poseł Jan Dziedziczak. Taka oferta zniknęła z siatki połączeń w 2014 roku, kiedy na torach pojawiły się pociągi klasy Express Intercity Premium. Jak odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jest drobna szansa, że oferta połączenia do Warszawy być może się pojawi.
– Mieszkańcy subregionu dolnośląsko-wielkopolsko-lubuskiego, a w szczególności miasta Leszna zmagają się z brakiem bezpośredniego, ekonomicznego połączenia z Warszawą – czytamy w interpelacji posła Jana Dziedziczaka do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Problem ten, jak zauważa poseł, pojawił się, gdy PKP Intercity uruchomiło pociągi klasy EIP z pominięciem Leszna.
– Przewoźnik winien jest zapewnić strategiczne połączenia kierując się dobrem pasażerów, biorąc pod uwagę właśnie uruchomienie połączenia ekonomicznego na trasie Wrocław – Leszno – Warszawa, tym bardziej, że ilość podróżnych na wspomnianej trasie będzie generowana przez region dolnośląski, wielkopolski i lubuski – podkreśla. Dodaje także, że mieszkańcy Leszna mają zapewnione mało komfortowe przesiadki w Poznaniu. – Mam tutaj na myśli zachowanie właściwego czasu potrzebnego na przesiadkę a także oczekiwania pociągu PKP Intercity na pociąg Przewozów Regionalnych, który ulega opóźnieniu – wylicza.
Atrakcyjniejszy czas przejazdu
O ile za przewozy regionalne odpowiada urząd marszałkowski danego województwa, to wpływ na ostateczny kształt oferty przewozowej pociągów międzywojewódzkich zależy od ministra właściwego do spraw transportu, który przyznaje przewoźnikowi dotację z budżetu państwa w celu pokrycia różnicy pomiędzy kosztami kursowania pociągów i przychodami ze sprzedaży biletów. Dotyczy to połączeń, które nie mają statusu połączeń komercyjnych.
Jak wyjaśnia Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, rezygnacja z bezpośrednich połączeń z Wrocławia do Warszawy przez Leszno, związana była ze skierowaniem pociągów tej relacji trasą przez Opole, Częstochowę Stradom oraz Centralną Magistralę Kolejową. – Zapewnia to znacznie atrakcyjniejszy czas przejazdu. Główną intencją połączenia, ze względu na potencjał przewozowy Wrocławia i Leszna, jest zagwarantowanie bezpośredniego przejazdu w relacji międzywojewódzkiej Wrocław – Warszawa, a nie Leszno – Warszawa – mówi Bittel.
Jest szansa
Dodatkowo, jak wyjaśnia wiceminister, powodem zmiany trasy pociągów i rezygnacji z Leszna i Poznania, było nasilenie prac modernizacyjnych na linii 271 i związane z tym wydłużenie czasu przejazdu. Z danych przekazanych przez Bittela wynika także, że w obecnym rozkładanie jazdy 2016/2017 PKP Intercity nie zaplanowało uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego z Leszna do Warszawy.
– Jednakże rozpatrywana jest możliwość wprowadzenia od 11 czerwca w Lesznie postoju handlowego pociągu nocnego TLK (65170/1; 56170/1) „Sudety” relacji Jelenia Góra – Gdynia Główna, prowadzącego wagony bezpośrednie do stacji Warszawa Wschodnia (przełączane na stacji Poznań Główny do pociągu TLK (18170/1; 81170/1 „Uznam” relacji Świnoujście – Warszawa Wschodnia) – mówi Bittel.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.