Od 9 czerwca w elektrycznych zespołach trakcyjnych Flirt (ED160) oraz w ED74 będzie możliwość zakupu biletów również bez wskazania miejsca siedzącego. Oznacza to, w dużym skrócie, że usiądziemy tylko wtedy, jeśli na danym odcinku ktoś nie zajął się jeszcze swojego fotela wskazanego w rezerwacji, lub pojedziemy na stojąco. Tak samo będzie w spalinowych zespołach trakcyjnych SN84, które PKP Intercity wypożycza od SKPL. Ponadto PKP Intercity przywróci rezerwację miejsc do biletów miesięcznych.
Zdaniem PKP Intercity, wydawane bezpłatnie miejscówki do biletów miesięcznych (pobierane głównie na trasie Warszawa - Łódź) prowadziły do fikcyjnego zajmowania miejsc.
– Pobieranych było wiele rezerwacji miejsc, na podstawie których nikt nie odbywał przejazdu, co uniemożliwiało innym podróżnym skorzystanie z usług przewozowych. Przez takie sytuacje biletu nie można było kupić nie tylko w dłuższej relacji, lecz także w krótszych. Zadaniem PKP Intercity jest realizacja przewozów dalekobieżnych, dlatego przewoźnik podjął decyzję o zmianie zasad wraz z wejściem w życie wakacyjnej korekty rozkładu jazdy – czytamy w komunikacie spółki. Miejscówki do biletów jednorazowych pozostają bezpłatne i wydawane są razem z biletem.
Opłata za rezerwacje także dla oferty Multiprzejazd Wprowadzona zostanie opłata za rezerwację miejsc do biletów okresowych, tj. m.in. odcinkowych, zakupionych w ramach ofert Multiprzejazd i Multiprzejazd Max. Rezerwacja
od 9 czerwca br. kosztować będzie 3 zł przy przejazdach pociągami TLK, IC oraz EIC.
Miejsca stojące we Flirtach, Edytach i spalinowych zespołach trakcyjnych
Nowością jest także to, że w pociągach kategorii IC obsługiwanych składami Flirt (ED160), Edytami (ED74) i spalinowymi zespołami trakcyjnymi SN84 będzie można kupić bilet bez wskazania konkretnego miejsca siedzącego, czyli bez rezerwacji.
- Podróżny będzie mógł zająć każde wolne miejsce do czasu zgłoszenia się podróżnego, który taką rezerwację posiada. Pasażer będzie mógł kupić rezerwację do biletu okresowego, gdy będzie chciał mieć zagwarantowane miejsce - napisała spółka. Co ciekawe - nadal nie będziemy mogli podróżować bez rezerwacji miejsca składami Dart Pesy (ED161). Pojazd ten nie jest konstrukcyjnie przygotowany do wożenia pasażerów ponad liczbę miejsc siedzących. W Pendolino także nie kupimy miejsca stojącego, ale to z uwagi na komfort pasażerów. Trudno też wyobrazić sobie podróżnych, płacących za bilet 169 złotych i podróżujących na stojąco.
Plusy i minusy rozwiązania
Nie ulega wątpliwości, że PKP Intercity, dzięki nowym zasadom, chce latem móc zabrać na pokład pasażerów jak najwięcej chętnych do podróży koleją. Ma to swoje dobre strony, bo w relacjach, gdzie kursują ED160, pasażerowie nie zostaną bez możliwości odbycia podróży. Z drugiej strony - w i tak dość ciasnych wagonach Flirtów będzie jeszcze ciaśniej. Tymczasem w tych pojazdach toalety mają skłonność do częstych defektów.
Zapytaliśmy PKP Intercity ilu pasażerów na miejscach stojących będą mogły zabrać ED74, ED160 i SN84.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.