fot. Janusz Jakubowski, CC BY 2.0, commons.wikimedia.org
Jak potwierdziło PKP Intercity, międzynarodowe pociągi „Polonia” i „Moravia” będą kursować bez wagonu gastronomicznego. Nie jest także pewne, czy podróżni będą mogli zakupić ciepłe napoje czy drobne przekąski z wózków tzw. minibar. Państwowy przewoźnik zamierza zwiększyć liczbę posiadanych wagonów restauracyjnych w przyszłości, na razie eksploatowana flota nie pozwala na obsługę wszystkich kierunków.
Jak wynika z danych zamieszczonych na łamach Portalu Pasażera, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, a więc 9 grudnia, do składów międzynarodowych kursów „Polonia” i „Moravia” przestaną być włączane wagony gastronomiczne. Pierwsze z połączeń to kurs kategorii InterCity z Warszawy do Wiednia i z powrotem. Druga para pociągów połączy zaś Wiedeń z Katowicami – również w tym przypadku kurs będzie realizowany w ramach kategorii IC.
Być może będzie minibar
Dane te potwierdził teraz sam przewoźnik. – Na ten moment w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągi „Polonia” i „Moravia” będą kursować bez wagonu gastronomicznego – mówi Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Nie jest jeszcze pewne, czy na pokładzie będzie istniała jakakolwiek możliwość zakupu ciepłego napoju czy drobnej przekąski. Nie ma bowiem wciąż ostatecznych decyzji w sprawie ewentualnego oferowania kawy czy herbaty z wózka tzw. minibaru.
– Jesteśmy na etapie ustalania z usługodawcą możliwości zapewnienia usługi gastronomicznej z wózka w najbliższym możliwym terminie – powiedział nam jedynie przedstawiciel narodowego przewoźnika. Tłumaczy on, że w związku z uruchamianiem wspólnie z kolejami zagranicznymi dodatkowych połączeń w relacjach międzynarodowych zaistniała konieczność wprowadzenia pewnych ograniczeń co do kursowania wagonów barowych czy restauracyjnych. Choć dostępność takich wagonów po stronie PKP Intercity nie zmieniła się w ciągu ostatnich pięciu lat, ani polski przewoźnik, ani jego partnerzy zagraniczni nie mają zdaniem Cezarego Nowaka wystarczającej liczby wagonów, by wystawić je na wszystkie kursy, w tym te nowo powstające.
Nie będzie dzierżawy wagonów
Wydaje się więc, że aby pasażerowie znów mogli bez ograniczeń korzystać z usług Warsu, konieczne jest zwiększenie liczby eksploatowanych wagonów gastronomicznych. Czy stanie się to poprzez wynajem lub dzierżawę?
– Nasza strategia zakłada zakup kolejnych nowych wagonów gastronomicznych bez ich wynajmu czy dzierżawy od innych podmiotów – usłyszeliśmy bowiem od naszego rozmówcy. Nie wskazał on jednak daty ewentualnego rozszerzenia floty. Póki co nie ma zatem żadnej klarownej perspektywy wznowienia świadczenia usług gastronomicznych w zakresie szerszym niż gorące i zimne napoje oraz drobne przekąski w pociągach wyjeżdżających z Polski w kierunku Wiednia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.