PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o wznowieniu prac przy modernizacji linii z Lublina do Warszawy przez Budimex i Track Tec.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały podczas dzisiejszego briefingu o przekazaniu placów budowy nowym wykonawcom modernizacji linii nr 7 na odcinku Dęblin – Lublin, z którego zeszło Astaldi.
Tak jak informowaliśmy, Fragment Dęblin – Nałęczów ma dokończyć Budimex, a Nałęczów – Lublin wraz ze stacją Lublin Trac Tec Construction. Kontrakt Budimeksu jest wart 616,417 mln zł, natomiast Trac Tec Construction wycenił prace na 627,696 mln zł. Umowy podpisane pod koniec marca obejmują zakres wszystkich prac, które nie zostały zrealizowane, a znajdowały się w umowie z Astaldi, czyli roboty torowe, sieciowe, okołotorowe.
Będzie drożej
Modernizacja będzie zatem dużo droższa, niż planowano. Wprawdzie PKP PLK domaga się kar umownych od włoskiego wykonawcy za zerwanie kontraktu, ale Astaldi uważa, że to zamawiający naruszył kontrakt. Inwestor zapłaci nowym wykonawcom ponad 1,2 mld złotych, a do tego
wypłacił już ponad 100 mln zł ze zgłoszonej przez podwykonawców Astaldi kwoty ok. 180 mln. Tymczasem umowa z Astaldi
opiewała na mniej niż miliard złotych.
Na dzisiejszym briefingu pojawił się minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Zdajemy sobie sprawę, że inwestycja oczekiwana jest zwłaszcza przez mieszkańców województwa lubelskiego. Chcemy, aby pasażerowie mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie podróżować pomiędzy stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny. Korzyści dla gospodarki przyniesie usprawnienie przewozów towarowych z Kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec i na wschodniej granicy z Ukrainą i Białorusią. Projekt doskonale wpisuje się w nasz program unowocześniania sieci polskiej kolei – powiedział Andrzej Adamczyk.
– Dokończenie kompleksowej modernizacji przyniesie nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Zyskają nie tylko mieszkańcy, ale cały region. Zwiększy się jego atrakcyjność, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów. Linia do Warszawy stanowi główny szlak kolejowy łączący Lublin z ważnymi ośrodkami regionu oraz Polski – powiedział Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.
Pozostała większość robót Jak informuje PLK, podstawowym zadaniem nowych wykonawców w pierwszym etapie prac jest m.in. budowa peronów, dojść dla pieszych, ułożenie toru na ok. 67 km odcinku Lublin – Dęblin. Tor i perony są obecnie zdemontowane, częściowo wykonana została podbudowa toru. Wykonawcy dotychczas skupili się na prowadzeniu robót na 12 obiektach wśród których są wiadukty, mosty, przejścia podziemne. Łącznie na odcinku Lublin – Dęblin dokończona zostanie modernizacja 32 obiektów, m.in. 11 mostów, 9 wiaduktów, 5 przejść podziemnych. Wymieniona będzie sieć trakcyjna oraz zakończone roboty ziemne.
Dodatkowo do zakresu prac obejmujących węzeł lubelski PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły łącznicę – połączenie nowym torem linii ze Stalowej Woli z linią na Warszawę. Dzięki takiemu rozwiązaniu pociągi towarowe nie będą wjeżdżały na stację Lublin.
Na koniec września 2019 r. planowane jest wznowienie ruchu pociągów po jednym torze na odcinku Lublin – Dęblin i dalej do Warszawy. Ruch pociągów po dwóch torach będzie możliwy na koniec 2020 r. Po zakończeniu modernizacji również na odcinku Otwock – Warszawa czas przejazdu najszybszego pociągu między stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny skróci się do 1,5 h – informuje PLK.